Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی کرمان:

پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 27000 تن پسته در این شهرستان برداشت شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: سطح زیر کشت باغات پسته این شهرستان 36661 هکتار می باشدکه از این میزان 34187 هکتار آن بارور می باشد که بخش مرکزی بیشترین سطح زیرکشت را در شهرستان به خود اختصاص داده است.

پیش بینی می شود  در سال زراعی جاری  27000 تن پسته در این شهرستان برداشت شود

به گزارش خبرنگار ایانا در کرمان، مسعودی با بیان اینکه براساس بازدیدهای میدانی و بررسیهای صورت گرفته از سطح باغات  پیش بینی میشود  در سال زراعی جاری میزان تولید این محصول در شهرستان کرمان بالغ بر  27000تن با متوسط عملکرد 800  کیلوگرم در هکتار باشد، گفت: زمان برداشت پسته کال اوایل  شهریور و زمان برداشت پسته رسیده از  اواخر شهریور تا اواخر مهر می باشد.

وی خاطر نشان کرد: ترمینال های مکانیزه، نیمه مکانیزه و سنتی ضبط پسته در این شهرستان 658 واحد و تعداد واحدهای فرآوری 41  واحدمی باشد که عملیات ضبط  و فراوری پسته را انجام می دهند.

مسعودی با اشاره به اینکه به طور میانگین اشتغال ایجاد شده جهت برداشت این محصول برای هر هکتار5 نفر در روز نیاز است، افزود: با توجه به سطح 36661   هکتاری رقمی بالغ بر    170000 نفر روز را در بحث برداشت و فراوری پسته مشغول به کار می شوند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بالا بودن EC و پایین بودن کیفیت آب آبیاری باغات پسته امکان توسعه محصول پسته وجود ندارد لذا در حال حاضر با اجرای طرح تغییر رقم پسته، جوانسازی، حذف، جایگزینی مناسب در باغات پسته تا حدودی به کاهش عملکرد تولید کمک نموده و با ترویج و اشاعه استفاده از سیستم های نوین آبیاری تحت فشار سعی نموده گامی موثر در جهت مصرف بهینه آب باغات شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: در سالجاری با پیش بینی  افزایش چشمگیر تولید نسبت به سال گذشته روبرو هستیم و به منظور کنترل آفات و بیماریهای گیاهی، طرح مدیریت تلفیقی پسیل پسته در قالب استفاده از عوامل و مواد بیولوژیک مانند کارت های زرد چسبنده در اسفندماه و تیرماه جهت جلب حشرات بالغ توسط کشاورزان در سطح 600هکتار و استفاده از دشمنان طبیعی آفت بالتوری و کفشدوزک و... که درسطح خیلی کم و تنها توسط کشاورزان تولید محصول سالم و ارگانیک صورت گرفته است وترویج اقدامات  زمستانه شامل شخم و یخ آب و هرس و ...و انجام آن در سطح  3500هکتار صورت گرفته است.

وی افزود: در زمینه کنترل شیمیایی تاکنون باتوجه به شرایط آب و هوایی و اقدامات و توصیه های کارشناسان در مناطق مختلف میزان سمپاشی توسط کشاورزان بسیار کاهش یافته و کشاورزان بیشتر از محلول پاشی با صابون و ریکا و کود های موردنیاز به مبارزه با آفت پسیل پرداختند و در مواردی هم اقدام به گوگرد پاشی نموده اند و از صد درصد باغات 90 در صد اقدام به مبارزه نموده اند که نسبت به سنوات گذشته در این ایام کاهش چشمگیری داشته است و همه این اقدامات بهمراه شرایط جوی و بارندگیهای مناسب باعث گردیده که میزان تولید نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید