Iranian Agriculture News Agency

رضایی خبر داد:

ارتقای بهره وری راهبرد وزارت جهاد کشاورزی در تولیدات دامی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مهمترین راهبرد وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات دامی، ارتقای بهره‌وری از عوامل تولید و اقتصادی کردن تولیدات است.

ارتقای بهره وری راهبرد وزارت جهاد کشاورزی در تولیدات دامی

به گزارش خبرنگار ایانا، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در همایش ملی کشاورزی و رونق تولید که امروز در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در رونق تولید باید رضایت تولید کننده و مصرف کننده هر دو در نظر گرفته شود و در نهایت امید به آینده و سرمایه‌گذاری در آن اتفاق بیفتد.

وی افزود: تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه و توسعه پایدار دامپروری کشور از مهمترین وظایف ما در بخش امور دام است. کشور در تولیدات دامی کمبود ندارد؛ مهمترین راهبرد، ارتقای بهره‌وری از عوامل تولید و اقتصادی کردن تولیدات است.

رضایی در رابطه با تولید شیر خام در کشور اذعان داشت: در سال 97 تولید شیرخام به 10 و نیم میلیون تن رسید که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۹۸ از مرز ۱۱ میلیون تن عبور کند و تا افق ۱۴۰۰ به 12 میلیون تن برسد.

وی، میانگین جهانی مصرف شیر را ۱۶۰ کیلوگرم عنوان و تاکید کرد: باید میزان سرانه مصرف شیر در کشور افزایش یابد.

رضایی گفت: سال قبل ۸۰۰ هزار تن صادرات شیر و محصولات لبنی داشتیم که نشانه خودکفایی در این صنعت است.

وی با اشاره به میزان تولید داخلی گوشت قرمز در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد از گوشت قرمز مورد نیاز را در داخل کشور تولید می‌کنیم. ۸۵۹ هزار تن پیش بینی تولید ما در سال ۹۸ است و تا افق ۱۴۰۰ به ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تولید گوشت مرغ گفت: در رابطه با گوشت مرغ هم در سال ۹۷، 2.3 میلیون تن مرغ تولید شد و امسال این میزان از دو و نیم میلیون تن عبور خواهد کرد و در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن می رسد.

رضایی با اشاره به میزان تولید تخم‌مرغ بیان کرد: علی‌رغم اینکه در سال ۹۶ و ۹۵ بیش از ۲۶ میلیون قطعه مرغ مادر از بین رفت اما با تمهیداتی که اتفاق افتاد و با کمک دامپزشکی بیماری کاهش پیدا کرد و تولید تخم مرغ به ۹۰۱ هزار تن در سال ۹۷ رسید که ما پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۸ به ۹۸۷ هزار تن برسیم و تا افق ۱۴۰۰ به ۱۱۰۳ تن خواهیم رسید. 

وی با اشاره به تولید عسل گفت: تولید عسل هم در سال ۹۷ ، ۹۰ هزار تن بود که ما پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۹۸ این میزان تولید به ۹۳ هزار تن برسد و تا افق ۱۴۰۰ به ۹۸ هزار تن برسیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تولید پیله کرم ابریشم اذعان داشت: در رابطه با پیله کرم ابریشم هم در سال ۹۷ تولید ۹۷۸ تن بود که پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۸ به ۱۴۰۰ تن خواهد رسید و در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ تن برسیم.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۲۲۰ هزار راس گوسفند پربازده تولید شود و تا افق ۱۴۰۰به ۸۰۰ هزار راس برسیم. برنامه ای برای تولید گوشت قرمز داریم که افزایش جمعیت گاوهای مولد آمیخته دو منظوره از ۲۸۰ هزار راس به ۳۵۰ هزار راس در سال 98 و تا افق ۱۴۰۰ به ۶۰۰ هزار راس برسد.

رضایی با اشاره افزایش تعداد دفعات جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ گوشتی و حذف محدودیت فواصل جوجه ریزی که از سه و نیم دوره به پنج دوره، گفت: تسهیل در صدور مجوزهای صادره جهت تولیدات دامی از دیگر اقدامات ما در معاونت تولیدات دامی است.

وی تصریح کرد: تشکل ها و سازمان تعاون روستایی در توسعه زنجیره های ارزش بسیار نقش دارند و آنها باید بتوانند تمام مراحل را از مزرعه تا سفره عملیاتی کنند.

رضایی از اجرای هفت طرح پایلوت جدید برای پرورش شتر در کشور خبر داد و گفت: این طرح‌ها در استان‌هایی که تولید اکولوژیک پرورش شتر در آنجا فراهم است، اجرامی‌شود که در این ارتباط تفاهمنامه‌ای نیز با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به امضا رسانده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید