Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

افزایش بهره وری آب کشاورزی به 1450 گرم بر مترمکعب

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از افزایش بهره وری آب کشاورزی به 1450 گرم بر مترمکعب خبر داد و گفت: 2 میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است.

افزایش بهره وری آب کشاورزی به 1450 گرم بر مترمکعب

به گزارش خبرنگار ایانا، علی مراد اکبری در همایش ملی کشاورزی و رونق تولید که صبح امروز در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: میزان و تعداد باران موثر (بالای 10 میلی متر) در کشور طی چندسال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: با وجود بارندگی های خوب امسال، بعد از فروردین ماه در اراضی دیم مناطق غربی کشور بارندگی موثر نداشتیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: از 35 میلیون هکتار اراضی قابل آبیاری در ایران، 18.5 میلیون هکتار در چرخه تولید است که 8.7 میلیون هکتار آن را اراضی آبی تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه 60 درصد خاک های کشاورزی ما کمتر از یک درصد ماده آلی دارند، گفت: تنها 1.3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی فاقد محدودیت هستند.

اکبری با اشاره به سرمایه گذاری مناسب دولت تدبیر و امید در بخش آب، تصریح کرد: قبل از سال 92 بالغ بر یک میلیون و 19 هزار هکتار شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اجرا شده بود که در طول 6 سال گذشته با رشد 56 درصدی به حدود یک میلیون و 600 هزار هکتار هکتار افزایش یافته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تا پیش از سال 92 حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده بود که این رقم با رشدی معادل 72 درصد به 2 میلیون و 200 هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اجرای 163 هزار هکتار زهکش زیرزمینی و 286 هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی در دولت تدبیر و امید، گفت: اعتبارات احیا و مرمت قنوات در سال 93 بالغ بر 8 میلیارد تومان بود که در سال جاری به 125 میلیارد تومان رسیده است.

اکبری از ارتقای راندمان آبیاری از 39 به 45 درصد خبر داد و تصریح کرد: به ازای هر یک درصد افزایش راندمان، 2 میلیارد مترمکعب آب به صورت بهینه مصرف می شود.

وی افزود: قبل از سال 92 میزان بهره وری آب کشاورزی 920 گرم بر مترمکعب بود که در حال حاضر به 1450 گرم بر مترمکعب رسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از کم آبیاری 25 تا 30 درصد محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: تا پیش از سال 92 حدود 8.6 میلیارد مترمکعب و پس از آن 3.4 میلیارد مترمکعب کم آبیاری را جبران کردیم.

وی افزود: اگرچه 21 درصد از سطح زیر کشت گندم کاهش یافته اما میزان تولید این محصول 30 درصد بیشتر شده است.

اکبری با اشاره به تاسیس دفتر امور خاک در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: خوشبختانه قانون حفاظت خاک به تصویب رسید و هم اکنون آیین نامه اجرایی آن در حال تدوین است که انشاالله به زودی به دولت خواهد رفت.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید