Iranian Agriculture News Agency

کشاورز خبر داد:

دستیابی به خوداتکایی در شکر طی ٢ سال

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت حمایت دولت، طی دو سال در شکر به خوداتکایی خواهیم رسید.

دستیابی به خوداتکایی در شکر طی ٢ سال

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز معاون معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در همایش ملی کشاورزی و رونق تولید که با شعار "کشاورزی،محور رونق تولید و محرک توسعه اقتصاد ملی " که امروز در سالن خوشه وزارت جهاد کشاوزی برگزار شد، گفت: ما در کشور دو گروه محصول داریم؛ در گروهی از محصولات مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل و... مازاد تولید داریم و باید تولید آنها را کنترل کنیم و در هشت محصول کشاورزی نیز وابستگی وجود دارد و امنیت غذایی کشور  را تحت شعاع قرار می‌دهد که باید با اجرای برنامه های افزایش تولید در جهت کاهش وابستگی اقدام نمائیم.

وی با بیان  اینکه در برخی محصولات مانند گندم به خوداتکایی رسیده ایم،افزود: در صورت حمایت دولت قادر خواهیم بود طی دو سال در شکر نیز به خوداتکایی برسیم.

کشاورز با تاکید بر این که در تولید محصولات کشاورزی باید حواسمان به آب باشد، خاطرنشان کرد: همه کشور ها، فارغ از سطح اقتصاد و نوع جریان حاکم بر دولت به دنبال تامین امنیت غذایی با تولید داخلی هستند و برای رسیدن به امنیت غذایی، هزینه پرداخت می‌کنند و حمایت های متعدد و چندگانه برای این امر انجام می‌دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در کشور ما گندم کالای استراتژیک بوده و بخشی از نیاز غذایی مردم از طریق این محصول تامین می شود، اظهار کرد: در کشور ما به تولید این محصول نقد وارد شده  و از سوی دیگر سرنوشت گندم به قیمت نان گره خورده و متاسفانه کشاورزان باید هزینه آن را پرداخت کند.

وی گفت: نفت سبب شد تا دلار ارزان در اختیار داشته باشیم و در حال حاضر تحریم ها سبب شده تا قیمت برخی محصولات واقعی شود.

کشاورز با اشاره به اینکه کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی وضعیت خوبی دارد و در آینده نیز کشاورزی به داد اقتصاد ملی می‌رسد، ادامه داد: در طی سه سال گذشته کشاورزی کشور شرایط خوبی داشته و در هر شرایطی با رشد همراه بوده است.

وی بر لزوم کاهش مداخلات دولت در بخش کشاورزی برای رونق تولید در این بخش  تاکید و تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات رونق تولید عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است و تولید در این بخش تمام هزینه ها را از بانک کشاورزی دریافت می‌کند؛در صورتی که لازم است حمایت دولت در بخش کشاورزی افزایش یابد.

کشاورز با اشاره به این که در دولت های یازدهم و دوازدهم سرمایه‌گذاری خوبی نسبت به گذشته در بخش کشاورزی انجام شده است، این سرمایه گذاری ها را ناکافی دانست و افزود: پس از سرمایه گذاری، کمبود تکنولوژی از دیگر مشکلات در بخش کشاورزی است.

وی با تاکید بر این که دسترسی کشاورزان به تکنولوژی باید فراهم باشد، گفت: کشاورزانی که تکنولوژی در اختیار دارند بهره وری بالایی در تولید دارند.

کشاورز بر ضرورت تدیون استراتژی های بلند مدت و میان مدت برای کشاورزی تاکید کرد و گفت: با افزایش مشارکت بخش خصوصی و تدوین استراتژی های منطقی سبب می شود تا فعالیت های تکراری و زمان بر کاهش پیدا کند و همچنین بازدهی افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید با همراهی بخش خصوصی میزان  تقاضای داخل و صادرات را مدیریت کنیم.

کشاورز با اشاره به این که در افزایش تولید و کاهش وابستگی برخی ار محصولات نظیر دانه های روغنی گام های خوبی برداشته شده است، اظهار داشت: امسال بیش از 4۲۰ هزار تن کلزا  تولید شده است و این میزان نسبت به 60 هزار تن تولید این محصول در چهار سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از بخش خصوصی خواست تا در این زمینه مشارکت کند زیرا این طرح احتیاج به اقدامات فنی و حمایت دارد.

وی گفت: برنامه ریزی برای شتاب بخشی به اجرای طرح توسعه دانه های روغنی با محوریت کلزا انجام شده و طی سه سال امکان دستیابی به ضریب خوداتکایی 40 تا 50 درصدی در تولید دانه های روغنی وجود دارد.

کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امکان افزایش 25 درصدی تولید محصولات دیم در ۵ سال آینده در کشور وجود دارد، گفت: در این زمینه بررسی و  آسیب‌شناسی های لازم انجام شده و  نیاز به همکاری، خدمات فنی، تکنولوژی و مشارکت بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: با بارش حدود 250 میلیمتر در تولید گندم دیم قادر خواهیم بود بالغ بر ٢ هزار و ۵۰۰ تا ٢ هزار و ٧٠٠ کیلو گندم در هکتار برداشت کنیم.

کشاورز، برنامه افزایش تولید علوفه به منظور افزایش تولید و سرانه مصرف شیر را از دیگر اولویت های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: برای افزایش تولید علوفه برنامه ای با اتکا به بهره وری و استفاده از آب باران در پاییز آماده کرده ایم که به صورت منطقه ای اجرا می شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید