Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد:

ضرورت مصرف بهینه کودهای شیمیایی در تغذیه محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بخش کشاورزی مجموعه ای از ادارات و شرکت هایی است که مدیریت تولید بیش از 98 درصد محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی را برعهده دارند.

ضرورت مصرف بهینه کودهای شیمیایی در تغذیه محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی و گروه کاری کشاورزی، آب و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی که در اتاق جلسه سازمان جهادکشاورزی برگزار شد، ضمن گرامی داشت هفته دولت و بزرگداشت یاد و خاطره شهدای دولت شهیدان رجائی و باهنر و بیان این مطلب افزود: نظامی که در قسمت دولتی بخش کشاورزی تدوین شده است در حقیقت یک زنجیره کامل از مرحله تامین نهاده تا عرضه در سرسفره می باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 95 درصد فعالیت های شرکت خدمات حمایتی صرفاً در تامین کودهای شیمیایی اعم از فسفات، پتاسیم و ازت متمرکز شده است گفت: وظیفه اصلی این شرکت تامین نهاده های تولید اعم از کود، سم، بذر و ماشین آلات کشاورزی می باشد.

مهندس فتحی ادامه داد: قسمتی از این کار با توجه به واگذاری به بخش خصوصی و تشکیل شرکت های تولید کننده و توزیع کننده بذر قابل قبول است ولی در بعضی از قسمت ها که ساختار مناسبی برای پوشش و سازمان دهی این امر در بخش خصوصی ایجاد نشده است، شرکت خدمات حمایتی، شرکت مادر تخصصی و شرکت های استانی باید در تامین و تهیه نهاده های تولید از جمله ماشین آلات کشاورزی ورود کرده و نقش آفرینی نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این که با آنالیز خاک می توان میزان کود مورد نیاز را به طور دقیق و علمی به دست آورد، گفت: به طور متمرکز در اراضی دیم 100 کیلوگرم و در اراضی آبی 250 کیلوگرم نیاز کودی می باشد، با توجه به این که مواد آلی و مواد معدنی از آن خارج شده و باید دوباره به خاک برگردانده شوند بر این اساس مراکز تحقیقاتی کود مورد نیاز استان را بالغ بر 250 هزار تن برآورد نموده اند.

وی افزود: از این میزان نیز فقط 50 درصد یعنی حدوداً 125 هزار تن به استان آذربایجان شرقی تخصیص یافته است که 70 تا 80 درصد آن محقق شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

مهندس فتحی با اشاره به این که میزان مصرف کودهای شیمیایی در ایران نسبت به کشورهای مترقی به مراتب کمتر است، اظهار نمود: میزان مصرف کود در استان نیز کمتر از متوسط کشوری می باشد و هیچگونه نگرانی از بابت مصرف کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی وجود ندارد.

وی گفت: هرچه قدر میزان مصرف کود و تغذیه مطلوب تر باشد، متوسط عملکرد در واحد سطح افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با خاطرنشان ساختن این موضوع که متوسط عملکرد در باغات و اراضی آبی استان کمتر از متوسط عملکرد کشوری می باشد، عنوان کرد: باید در مصرف کودهای شیمیایی و تغذیه محصولات کشاورزی بهتر از این عمل نمائیم.

مهندس فتحی با اشاره به افزایش قیمت محصولات کشاورزی و نوسانات نرخ ارز، گفت: در حال حاضر می توان گفت که محصولات کشاورزی جایگاه خود را در بازار مصرف پیدا کرده اند و اکثر تولیدکنندگان به طرف تغذیه مطلوب و استفاده بهینه از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی حرکت می کنند.

وی ادامه داد: باید از این ظرفیت برای استفاده در جهت افزایش عملکرد در واحد سطح بهره مند شویم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش یک درجه ای دمای استان در سال زراعی 98-97 و کاهش میزان بارندگی در شمال آذربایجان شرقی، گفت: با توجه به این شرایط ، کاهش تولید گندم یک امر طبیعی است ولی میزان کاهش تولید چندان چشمگیر نیست که بتوان با میزان خرید مقایسه کرد، میزان خرید تضمینی گندم متاثر از یک سری عوامل بخصوص افزایش قیمت سبوس گندم است.

مهندس فتحی اظهار کرد: کشاورزان با توجه به افزایش قیمت سبوس مقداری از گندم تولیدی خود را برای تغذیه دام انبار می کنند.

وی فضای روانی ایجاد شده توسط عده ای از فرصت طلبان و سودجویان را در خرید گندم کشاورزان با قیمت بیشتر از نرخ مصوب دولتی عامل دیگر کاهش خرید تضمینی توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 8 دانست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در فصل کشت باید تاریخ کاشت به صورت دقیق و به موقع اتفاق بیافتد، نهاده های مورد نیاز در اسرع وقت تامین شده و کارشناسان و مهندسین کشاورزی در کنار کشاورزان قرار گیرند.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید