Iranian Agriculture News Agency

رضوی اردکانی خبر داد:

اختصاص 4 هزار میلیارد تومان برای تجهیز اراضی به سامانه های نوین آبیاری

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: تاکنون 39 هزار و 672 میلیارد ریال برای 737 هزار و 615 هکتار اراضی کشاورزی و باغات از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری اختصاص پیداکرده است.

اختصاص 4 هزار میلیارد تومان برای تجهیز اراضی به سامانه های نوین آبیاری

به گزارش ایانا، سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت امروز (دوشنبه) در سالن جلسات شرکت مادر تخصصی گفت: بر اساس قانون بودجه سال 98 مقرر است مبلغی بالغ‌بر 20 هزار میلیارد ریال برای سامانه نوین آبیاری به عاملیت در اختیار صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی جهت توزیع بین متقاضیان بخش کشاورزی قرار گیرد.

وی بابیان اینکه این مبلغ به‌صورت بلاعوض برای سامانه نوین آبیاری پرداخت می‌شود، افزود: تاکنون از این محل 300 تا 400 میلیارد تومان پرداخت‌شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عاملیت اعتبارات دولتی توسط صندوق‌ها برای نخستین بار با فعالیت آبیاری در سال 1387 آغاز شد، ادامه داد: در پروژه محوری سامانه های نوین آبیاری تا پایان سال 97 مجموعاً 13 هزار و 463 میلیارد ریال و در مجموع تاکنون 39 هزار و 672 میلیارد ریال برای 737 هزار و 615 هکتار اراضی کشاورزی و باغات از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به سامانه نوین آبیاری اختصاص پیداکرده است.

وی تصریح کرد: صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی یک‌نهاد توسعه‌ای بهره‌ور است که در راستای تحقق توسعه کشاورزی دانش‌بنیان و کارآفرین، بهبود رقابت‌پذیری و افزایش ارزش‌افزوده بخش، ارتقاء مستمر نرخ رشد و کیفیت سرمایه‌گذاری و تحقق مدیریت بهینه تأمین، تجهیز و تخصیص منابع مالی و اعتباری داخلی و خارجی با تمرکز بر مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطق و اتخاذ بهترین شیوه مشارکت تولیدکنندگان، بهره‌برداران و تشکل‌های تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش، به‌طور مستمر و فعال برای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلان سرمایه‌گذاری در سطح ملی، استانی، شهرستانی، تخصصی و محصولی و در چارچوب نظام شبکه‌ای صندوق‌‌ها فعالیت می‌کنند.

وی درباره روند تشکیل، افزایش سرمایه، عاملیت اعتبارات دولتی و عملکرد تسهیلاتی صندوق‌ها گفت: از ابتدای تشکیل صندوق‌ها تا پایان سال 1396، تعداد 110 صندوق تشکیل شد و در سال 1397 با شکل‌گیری 20 صندوق غیردولتی به 130 صندوق ارتقا یافت.

رضوی اردکانی ادامه داد: همچنین تا پایان مردادماه امسال تعداد صندوق‌ها به 141 صندوق در سطوح استانی، تخصصی-ملی، منابع طبیعی، زنان و شهرستان افزایش‌یافته که از این تعداد در حال حاضر 32 صندوق استانی، 9 صندوق منابع طبیعی، 10 صندوق تخصصی و ملی، 71 صندوق شهرستانی و 19 صندوق زنان رسیده است.

وی تصریح کرد: تاکنون 141 صندوق غیردولتی با سرمایه اولیه 1607 میلیارد ریال تشکیل شده اند و سرمایه خود را به 17 هزار و 392 میلیارد ریال افزایش داده اند و تعداد تشکل‌های سهام‌دار این صندوق‌ها 7 هزار و 737 تشکل و تعداد افراد حقیقی 112 هزار نفر هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت صادرات توسط این صندوق‌ها اشاره کرد و افزود: از نیمه دوم شهریورماه 1396 تا شهریورماه 1397، تعداد 47 صندوق استانی و شهرستانی 66 هزار و 892 تن انواع محصولات کشاورزی را به ارزش یک هزار و 847 میلیارد و 489 میلیون ریال صادر کردند که صندوق‌ها حدود 36 درصد ارزش این محصولات را تسهیلات به صادرکننده پرداخت کرده اند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی درباره عملکرد تبصره 3 بند (ب) ماده 31 قانون احکام دائمی توسعه کشور گفت: در سال 1397 مبلغ 1000 میلیارد ریال و در پنج‌ماهه اول امسال 549 میلیارد ریال از این محل به صندوق‌ها اختصاص‌یافته و بر اساس قانون بودجه سال 98 هم مبلغ 2563 میلیارد ریال به‌عنوان افزایش سرمایه صندوق‌ها لحاظ شد.

وی افزود: تسهیلات پرداختی صندوق‌های غیردولتی به جامعه سهام‌داران از محل منابع مختلف تا پایان سال 97 معادل 105 هزار و 644 میلیارد ریال و درمجموع 108 هزار و 70 میلیارد ریال بوده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی درباره مجامع برگزارشده گفت: درمجموع 439 مجمع شامل 19 مجمع مؤسس، 171 مجمع عادی، 205 مجمع فوق‌العاده، 44 مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده در سال 97 برگزارشده است و تا پایان مردادماه امسال 12 صندوق جدید در حوزه‌های شهرستانی و منابع طبیعی تشکیل‌شده و 60 مجمع عادی، 15 مجمع فوق‌العاده، 5 مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده برپاشده است.

وی درباره دوره‌های آموزشی برگزارشده اعلام کرد: 597 نفر-روز آموزش برای نمایندگان شرکت مادر تخصصی و مدیران عامل صندوق‌های ملی و استانی، زنان روستایی، شهرستانی و 880 نفر-روز آموزش برای کارکنان شرکت مادر تخصصی، دوره آموزشی در سال 97 برگزار شده است.

رضوی اردکانی درباره اهداف بلندمدت صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی اظهار داشت: تحقق مدیریت بهینه تأمین، تجهیز و تجمیع منابع مالی، تحقق مدیریت بهینه تخصیص منابع مالی، افزایش بهره‌وری، تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری، پوشش جامعه هدف و توسعه و گسترش خدمات و نهادهای مکمل به‌عنوان اهداف صندوق‌های یادشده در مقطع زمانی بلندمدت است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید