Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار شد:

سقف اعتبارات سامانه‌های نوین آبیاری باید افزایش یابد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید سقف اعتبارات پیش‌بینی شده برای سامانه‌های نوین آبیاری افزایش پیدا کند تا توسعه این سامانه‌ها همچون سال‌های گذشته پاسخگوی انتظارات باشد.

سقف اعتبارات سامانه‌های نوین آبیاری باید افزایش یابد

علی بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با تاکید بر اهمیت توسعه سامانه‌های نوین آبیاری برای ارتقای بهره‌وری و مدیریت آب در بخش کشاورزی، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه اعتبارات خوبی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری هم در مصوبه مجلس و هم در پیشنهادات دولت در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری موجب صرفه‌جویی ۴۰ تا ۶۰ درصدی آب در بخش کشاورزی می‌شود، گفت: با وجود بارندگی‌های خوب امسال، برخی از مناطق گرمسیری و جنوبی کشور در شرایط بحران آب قرار دارند چون منابع تامین آب آن‌ها عمدتا چاه‌های عمیق است و بارندگی‌ها هم تاثیر چشمگیری بر آب این چاه‌ها نداشته است. بنابراین توسعه سامانه‌های نوین آبیاری که باعث صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آب می‌شود از اولویت‌های اصلی در این مناطق به حساب می‌آید.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس، خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابی من به ویژه شهرستان ارزوئیه، کشاورزان استقبال خوبی از این سامانه‌ها به عمل آوردند تا آنجا که می‌توان گفت توسعه این سامانه‌ها در ۳-۴ سال اخیر به اندازه ۴۰ سال گذشته بود.

بختیاری، با اشاره به تاثیر افزایش قیمت تجهیزات بر روند توسعه کمّی سامانه‌های نوین آبیاری، تصریح کرد: در حال حاضر مبالغ در نظر گرفته شده برای توسعه سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار همچون سال‌های گذشته خیلی عملیاتی نیست برای اینکه قبلا برای اجرای هر هکتار آبیاری تحت‌فشار، ۸٫۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض اختصاص می‌یافت که الان به ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان افزایش یافته است. این در حالی است که تجهیزات لازم برای اجرای این سامانه‌ها چندبرابر شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، افزود: لذا باید سقف اعتبارات پیش‌بینی شده برای سامانه‌های نوین آبیاری افزایش پیدا کند تا توسعه این سامانه‌ها همچون سال‌های گذشته پاسخگوی انتظارات باشد.

وی در عین حال یادآور شد: تا قبل از افزایش قیمت تجهیزات آبیاری تحت‌فشار، استقبال کشاورزان از اجرای این سامانه‌ها بسیار خوب بود و حتی در باغات مشاع هم اقداماتی برای تجهیز به سامانه‌های نوین آبیاری انجام شده بود اما با گرانی‌ها اخیر، میزان استقبال کشاورزان قدری کم‌رنگ شده است.

بختیاری در پایان تاکید کرد: وقتی اعتبارات در نظر گرفته شده، تکافوی هزینه‌ها را نکند، طرح‌های پیش‌بینی شده به صورت ناقص اجرا می‌شود و این امر بر کارآیی این سامانه‌ها تاثیر منفی خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید