Iranian Agriculture News Agency

چهارآیین در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

نگهداری مرغ بیش از 45 روز صرفه اقتصادی ندارد

مرغداران دخالتی در تعیین قیمت مرغ ندارند

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: مرغداران به لحاظ ساختار خرده مالکی و بازار رقابتی که این صنعت در کشور دارد هیچگاه قیمت‌گذار نبوده‌ و نخواهند بود، بنابراین مقصر دانستن مرغداران به خاطر وضع موجود در بازار مرغ تنها فرار روبه جلو برای پوشاندن نواقص صنف مربوطه است.

نگهداری مرغ بیش از 45 روز صرفه اقتصادی ندارد

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با ادعای عدم تحویل مرغ توسط واحدهای مرغداری به کشتارگاه‌ها اظهار کرد: 60 سال از سابقه صنعت طیور در کشور می‌گذرد و طی 6 دهه، مرغداران به لحاظ ساختار خرده مالکی و بازار رقابتی که این صنعت در کشور دارد، هیچگاه قیمت‌گذار نبوده‌ و نخواهند بود، بنابراین مقصر دانستن مرغداران به خاطر وضع موجود در بازار مرغ تنها فرار روبه جلو برای پوشاندن نواقص صنف مربوطه است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به این نکته که زمان نگهداری از مرغ گوشتی در مرغداری‌ها حداکثر تا 45 روز است، خاطرنشان کرد: تولیدکننده گوشت مرغ حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند مرغ را بیشتر از زمان رشد و سایز شدن در مرغداری نگه دارد. نگهداری از مرغ از زمان جوجه‌ریزی 42تا 45 روز از نظر اقتصادی به نفع مرغدار است و پس از آن ضریب تبدیل از نظر اقتصادی به سود مرغدار نیست و آمار تلفات مرغ بالا می‌رود، به همین دلیل مرغدار آن را نگه نخواهد داشت.

وی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر عدم عرضه برنامه ریزی شده گوشت مرغ توسط مرغداران به بازار، افزود: مرغداران گوشتی مستقل از هم جوجه‌ریزی کرده و مستقل از هم محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند به همین دلیل نمی‌توانند با هم هماهنگ و یک‌صدا شوند و ساختار متحدی نیز برای این بخش در کشور تعریف نشده است، بنابراین اتهاماتی که به مرغداران زده می‌شود برای پوشاندن تخلفات دست‌اندرکاران قیمت‌گذاری در کشور است.

چهارآیین تصریح کرد: روزانه حدود یک میلیون تومان خسارت تلفات مرغداری ها برآورد می شود و هیچ مرغداری حاضر نخواهد بود مرغ‌ها را بیشتر از زمان معمول نگهداری کند، آمار تلفات و خسارات خود را افزایش داده و منتظر یک سود واهی باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: کدام مرغداری و کدام ذهن اقتصادی به این ضرر راضی می‌شود تا شاید یک روز مرغ گرانتر شود؟ نوسان قیمت مرغ در نهایت 500 تومان بوده و ضرر وارده را جبران نخواهد کرد. مرغداری که با استرس 45 روزه مرغ را پرورش داده تنها 10 درصد سود می‌برد اما کسی که مرغ را از کشتارگاه تحویل می‌گیرد و در صنف خود آن را به صورت نقد معامله می‌کند، 12 درصد سود می‌برد؛ در حالی که هیچ ریسکی برای این افراد ندارد. دیوار تولیدکننده کوتاه است و همه تقصیرها را به گردن او می‌اندازند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در رابطه با میزان جوجه‌ریزی در هر ماه در مرغداری‌ها عنوان کرد: نیاز کشور برای جوجه‌ریزی در هر ماه 110 میلیون قطعه جوجه‌بوده که در سال جاری به اندازه مصرف مرغ، جوجه ریزی شده است.

وی افزایش دمای هوا در تابستان بر کاهش وزن‌گیری مرغ‌ها و همچنین مشکلات دسترسی به واکسن های طیور در شرایط تحریم را بر نوسان قیمت گوشت مرغ در بازار موثر دانست و افزود: ما به اندازه نیاز کشور جوجه‌ریزی داریم و مشکلی در تامین گوشت مرغ مصرفی مردم نداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید