Iranian Agriculture News Agency

تقوی عنوان کرد:

میزان تولید سبزی و صیفی در گلخانه 10 برابر فضای باز

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولیدات هر هکتار سبزی و صیفی گلخانه‌ای معادل تولید 10 هکتار در فضای باز است.

میزان تولید سبزی و صیفی در گلخانه 10 برابر فضای باز

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با ایانا با اشاره به مزایای اجرای انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به محیط کنترل‌شده گفت: تولیدات هر هکتار سبزی و صیفی گلخانه‌ای معادل تولید 10 هکتار در فضای باز است.

تقوی ادامه داد: در راستای بند پ ماده 35 قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر حمایت از توسعه گلخانه‌ها و انتقال کشت از فضای باز به محیط کنترل‌شده و ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی این انتقال به‌منظور افزایش بهره‌وری و حفظ منابع آب‌ و خاک کشاورزی، ارتقای بهره‎وری آب، افزایش عملکرد تولید و آزادسازی اراضی برای کشت محصولات کم‌آب بر با ارزش اقتصادی بالا انجام می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اطلاع‌رسانی به کلیه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در خصوص محدودیت تولید انواع خیار و فلفل در فضای باز از سال زراعی 1400-1399، تصریح کرد: برنامه انتقال کشت بخشی از سبزی و صیفی فضای باز به محیط کنترل‌شده در سال جاری به صورت پایلوت در سطح یکهزار هکتار گلخانه در هشت استان اصفهان، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، یزد و جنوب کرمان در حال اجرا است و میزان سطح برنامه احداث گلخانه‌ها در سال‌ آتی افزایش خواهد یافت به طوری که در پایان برنامه  ششم توسعه به 5053 هکتار خواهد رسید.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در گلخانه و سایبان‌ها مصرف آب نسبت به فضای باز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، گفت: افزایش عملکرد تولید متناسب با نوع محصول به میزان 5 تا 10 برابر نیز از دیگر نتایج این برنامه است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید