Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

آذربایجان شرقی رتبه دوم تولید زغال اخته در کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این سازمان از سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی حمایت می کند، گفت: سرمایه گذارانی که بخواهند در حوزه فرآوری محصولات اقدام کنند از تسهیلات ۶ درصدی برخوردار می‌شوند.

آذربایجان شرقی رتبه دوم تولید زغال اخته در کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره زغال اخته در کلیبر با بیان اینکه این شهرستان با تولید ۴۰ درصد از این محصول رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است، افزود: برای حل مشکل بازار در خرید محصول زغال اخته، تعاونی روستایی خرید آن را آغاز و با قیمت بالای بازار از تولید کنندگان خریداری می شود.

وی یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره زغال اخته را معرفی این محصول به عنوان گیاه دارویی برشمرد و گفت: با توسعه و مصرف این محصول به عنوان گیاه دارویی می توان مشکلات فروش و بازار این محصول را برطرف کرد.

مهندس فتحی زغال اخته را برند شهرستان کلیبر عنوان کرد و افزود: بیمه این محصول در ستاد بیمه استان تصویب شده و در لیست پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور قرار دارد و امیدواریم به زودی این امر محقق شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه هر جشنواره ای که برگزاری می شود برای خود اهداف متعددی دارد که ایجاد شور و نشاط اجتماعی که در آموزه های دینی ما هم آمده است یکی از اهداف برگزاری جشنواره امروز است گفت: هدف دیگر این جشنواره شناساندن محصول غالب منطقه و برند سازی محصول است و خوشبختانه در استان ما تنوع محصول زیاد است و شهرستان اسکو به عنوان قطب تولید گل محمدی، مرند به عنوان قطب تولید زرد آلو، شبستر به عنوان قطب تولید هلو، تسوج به عنوان قطب تولید آلبالو و شهرستان های کلیبر، هوراند و خداآفرین به عنوان مهد تولید زغال اخته معروف هستند.

وی افزود: سالانه هزار و 500 تن محصول زغال اخته از سه شهرستان کلیبر، هوراند و خداآفرین برداشت می شود که 40 درصد آن مربوط به شهرستان کلیبر است که این جشنواره فرصتی برای شناساندن محصول زغال اخته منطقه که برند خوبی هم است، می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: سطح زیر کشت باغات زغال اخته در استان 316 هکتار است که با تولید بیش از هزار و 552 تن رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است که حدود 20 درصد آن معادل 310 تن به صورت فرآوری شده در صنایع غذایی استان و حدود 75 درصد معادل هزار و 241 تن به صورت تازه خوری در داخل استان و استان های همجوار مصرف می شود.

مهندس فتحی ادامه داد: درخت زغال اخته درخت با سخاوتی است که در روی صخره و کمترین میزان خاک نیز رشد می کند ولی متاسفانه ما به اندازه گذشتگان به کشت و توسعه این درختان توجه نکرده ایم.

وی گفت: معتقد هستم که زغال اخته میوه نیست بلکه گیاه دارویی است که اگر بتوانیم این محصول را به عنوان یک گیاه دارویی در کشور بشناسانیم مشکل بازار این محصول نیز حل خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از قیمت فروش این محصول انتقاد کرد و گفت: 3 هزار تومان قیمت مناسبی برای این محصول نیست و باید خریداران انصاف داشته باشند و همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، تولیدکنندگان را رزمندگان خط مقدم در شریط امروزی عنوان کرده اند پس برما وظیفه است که از آنها حمایت کنیم.

مهندس فتحی افزود: خرید توافقی زغال اخته با قیمت مناسب می تواند مشکل بازار این محصول را در کوتاه مدت حل کند و برای حل مشکل در دراز مدت نیز باید میزان فرآوری محصول که 20 درصد است را به 60 درصد برسانیم.

وی ادامه داد: در این راستا جهاد کشاورزی استان آماده است تا تسهیلات 6درصدی را برای ایجاد انبار سرد و ایجاد صنایع تبدیلی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید