Iranian Agriculture News Agency

چهارمین جشنواره زغال اخته شهرستان کلیبر برگزار شد

چهارمین جشنواره زغال اخته شهرستان کلیبر برای برند سازی و شناساندن بیشتر این محصول با حضور مهندس اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ، مسئولین استانی و شهرستانی در کلیبر برگزار شد.

 چهارمین جشنواره زغال اخته شهرستان کلیبر برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، فرماندار شهرستان کلیبر در چهارمین جشنواره زغال اخته شهرستان کلیبر ضمن تبریک و گرامی داشت فرا رسیدن هفته دولت بیان کرد: جشنواره ای که امروز برگزار می شود فقط برای شور و شادی و اجرای موسیقی محلی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی نیست بلکه هدف این است که ژنوثیپ مطلوب منطقه در زغال اخته مشخص و معرفی شود و با توجه به این که سرمازدگی حاصل دسترنج باغداران را نابود می کند با معرفی ژنوتیپ برتر بتوانیم تمامی باغ های زغال اخته منطقه را با این ژنوتیپ مطلوب یکسان سازی کنیم.

مهندس رسول خدابخش در خصوص برنامه های شهرستان کلیبر برای فروش و صادرات محصول زغال اخته گفت: نمونه ای از این محصول را به کشور آلمان فرستاده ایم که در صورت تایید نهایی 200تن محصول زغال اخته را برای تازه خوری به این کشور صادر خواهیم کرد و در برنامه داریم تا نمونه ای را برای کشور امارات نیز بفرستیم که نتیجه این صادرات افزایش درآمد مردم خواهد بود.

وی در ادامه با بیان این که زغال اخته از جمله محصولاتی است که برداشت آن سخت و حاصل دسترنج باغداران کم است، ادامه داد: تعاون روستایی قول مساعدی دادند تا بار روانی مثبتی را در بازار زغال اخته در منطقه ایجاد کنند تا فروش این محصول به قیمت واقعی نزدیک تر شود.

فرماندار شهرستان کلیبر افزود: اگر در منطقه رقابت نباشد و تولید و فروش انحصاری باشد همچنان قیمت فروش این محصول پایین خواهد بود و از طرفی هم باید برای اصلاح باغ های زغال اخته گام برداریم و همچنین با توجه به فساد پذیری بالای زغال اخته بعد از برداشت باید به صنایع تبدیلی این محصول نیز توجه جدی شود.

مهندس خدابخش افزود: برای فرآوری زغال اخته و ایجاد کارخانه صنایع تبدلی اقداماتی انجام داده ایم و به امید خدا سال آینده کارخانه فرآوری این محصول در منطقه راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: اگر مردم و مسئولین منطقه کلیبر منسجم و سیستمی و با برنامه حرکت کنند خواهیم توانست کلیبر را به عنوان پایتخت زغال اخته ایران معرفی کنیم.

مهندس خدابخش بر لزوم حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه تاکید کرد و گفت:در تلاش هستیم تا دو واحد کارخانه صنایع تبدیلی مانند مربا، شربت، لواشک، رب و ترشی، کمپوت در منطقه راه اندازی کنیم.

وی گفت: غیر از دو محصول گردو و زغال اخته کاشت سایر محصولات در این منطقه توجیه اقتصادی ندارد و لذا اکثر باغ های منطقه نیاز به اصلاح دارند.

در پایان این جشنواره از زغال اخته کاران نمونه شهرستان کلیبر تقدیر شد.

همچنین در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از صنایع دستی و محصولات بومی محلی این شهرستان دایر بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید