Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

نگهداری دام بیش از زمان پرواربندی به ضرر دامدار است

چوب‌داران و دلالان اجازه تغییر در قیمت گوشت را نمی‌دهند

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور با رد ادعای مطرح شده در زمینه نگهداری دام‌ها توسط دامداران برای افزایش قیمت دام در بازار گفت: دامداران توانایی نگهداری دام بیش از زمان پرواربندی را ندارند و در توزیع آن به بازار هم دخیل نیستند.

نگهداری دام بیش از زمان پرواربندی به ضرر دامدار است

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با ادعای مطرح شده در خصوص امتناع دامداران از عرضه دام برای افزایش قیمت آن اظهار کرد: صحبت‌های مطرح شده در رابطه با پروار بندی دام‌ها غیر کارشناسی است. دام سبک را پرواربند 100 روز و حداکثر 120 روز نگهداری می‌کند. زمانی که دام پروار می‌َشود باید وارد بازار شود و نگهداری از آن اصلا مقرون به صرفه نیست و دامدار مجبور است آن را به بازار عرضه کند.

وی افزود: به دلیل وجود حلقه واسطی که بین دامدار و مصرف‌کننده است قیمت‌ها افزایش می‌یابد و هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده متضرر می‌شوند.

سلطانی تاکید کرد: دامی که از دامدار خریداری می‌شود تا  به دست مصرف‌کننده برسد کاملا از اختیار دامدار خارج است و پس از فروش، هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری ندارد. دامدار با تمام زحماتی که برای دام می‌کشد به 10 درصد سود قانع است اما دام تا به دست مصرف‌کننده برسد برای واسطه‌ها تا 25 درصد سود خواهد داشت.

وی افزود: اکثر دامداران کشور کشتارگاه و مراکز بسته‌بندی گوشت ندارند و تقسیم‌کنندگان گوشت بیشتر چوب‌داران و دلالان هستند و در حقیقت این افراد اجازه تغییر در قیمت گوشت را نمی‌دهند، بنابراین این موضوع مطرح شده که دامداران دام‌ها را نگه داشته و به بازار عرضه نمی‌کنند تا قیمت آن افزایش یابد در خصوص دام سبک صدق نمی‌کند.

سلطانی ادامه داد: در زمینه دام سنگین هم تصمیم با دامدار است که تا چه زمانی دام را نگهداری کند اما همان دام را هم اگر بیش از زمان مورد نیاز نگهداری کند برایش مقرون به صرفه نیست و زیان خواهد داد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور با تاکید بر این نکته که ذبح دام در ایام محرم و صفر آنقدر بالا نیست که دامداران مجاب به نگهداری دام تا آن زمان شوند، خاطرنشان کرد: بیشترین ذبح در عید قربان انجام می‌‌شود و در ایام پیش‌رو میزان ذبح آنقدر بالا نیست که همه دامداران به این کار ترغیب شوند و دام خود را به بازار عرضه نکنند تا ماه محرم و صفر شود.   

وی در رابطه با بازار آشفته توزیع دام تصریح کرد: دلالان دام را از دست دامداران خارج می‌کنند و حتی یک نفر از دامداران هم درتوزیع محصول دخیل نیست و سود به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رود.

سلطانی افزود: قیمت دام در دست تولیدکننده کاهش پیدا کرده اما قیمت در بازار به همان میزان قبل به قوت خود باقی است و کاهش قیمت برای مصرف‌کننده احساس نمی‌شود. طبق این کاهش قیمت باید گوشت از 110 هزار تومان به 75 هزار تومان کاهش می‌یافت اما چنین اتفاقی رخ نداد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور عنوان کرد: دلالان بازار را خراب می‌کنند تا گوشت وارد شود در حالی که این کار به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است. سیستم توزیع برنامه درستی نداشته و پاسخگویی به مشکلات بازار گوشت وجود ندارد.

وی افزود: ایجاد رقابت مخرب به بازار و قیمت گوشت لطمه می‌زند. باید طبق یک مدیریت واحد پیش برویم و با افزایش بهره‌وری میزان گوشت را در کشور افزایش دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید