Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا انحصاری نیست

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات کشور گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ مرکز تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا در کشور فعالیت می کنند.

واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا  انحصاری نیست

حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با ادعای مطرح‌شده در رسانه‌ها مبنی بر واگذاری انحصار واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا به دو شرکت واردکننده اظهار کرد: اینکه واردات تخم چشم‌زده ماهی انحصاری باشد درست نیست اما شرکت‌های تولیدکننده تخم چشم‌زده در دنیا دارای نمایندگانی هستند که واردات این محصول را بر عهده دارند.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال شرکت آکوالند فرانسه یک نماینده ویژه دارد،  شرکت Northern Trout Ova و چند شرکت دیگر که هرکدام نماینده خود را دارند اما این مسئله که واردات تخم چشم‌زده انحصاری باشد مورد تأیید ما نیست و در حال حاضر برخی شرکت‌ها از دانمارک و افریقای جنوبی نیز واردات انجام می‌دهند.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات کشور ادامه داد: کل واردکنندگان تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا ۱۷ شرکت بوده که ۷ مورد غیرفعال شده‌اند و در حال حاضر ۱۰ شرکت، واردات این محصول را انجام می‌دهند. 

عبدالحی خاطرنشان کرد: ما در برخی از محصولات کشاورزی بذر را وارد می‌کنیم، تخم ماهی قزل‌آلا هم مانند بذر است و وارد می‌شود اما سازمان شیلات به‌هیچ‌عنوان طرفدار واردات نیست.

وی در خصوص کاهش تعداد واحدهای تکثیر و پرورش اذعان داشت: ما حدود ۳۰ مرکز فعال تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا داریم اما با توجه به اینکه بیشتر این واحدها نتوانستند با شرکت‌های دیگر رقابت کنند غیرفعال شده‌اند. ما در این سال‌ها واحدهای تکثیر را ترغیب کردیم تا ذخیره مولد داشته باشند و مولدسازی کنند تا تولید داخلی این محصول افزایش یابد. 

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات کشور افزود: از سال ۸۷ مقرر شد اتحادیه‌ها کار اصلاح نژاد و تولید را انجام دهند و مکاتبات با شیلات هم انجام شد اما علی‌رغم پیگیری‌های ما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید