Iranian Agriculture News Agency

مصادف با شکفتن شکوفه های کُنار؛

کوچ زود هنگام زنبورستان ها به قیروکارزین آغاز شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: کوچ زود هنگام پائیزه زنبورستان‌­ها همزمان با شکوفه دادن کُنار دان­ها، برای تولید عسل کُنار به این شهرستان آغاز شده است.

کوچ زود هنگام زنبورستان ها به قیروکارزین آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با بیان اینکه تا کنون بیش از ده فقره مجوز اسکان برای 2 هزار فروند کلنی صادر شده، افزود: پیش بینی می شود بیش از 300 زنبورستان با تعداد بالغ بر 60 هزار فروند کلنی زنبور عسل با هدف بهره مندی از شهد و گرده گل کُنار به این شهرستان کوچ کرده که کلیه زنبورداران مهاجر و بومی ملزم به اخذ مجوز اسکان از این مدیریت خواهند بود.

این مقام مسئول تاکید کرد:به منظور اخذ مجوز اسکان از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین به همراه داشتن مجوز کوچ و قرنطینه بهداشتی از مدیریت جهاد کشاورزی و شبکه دامپزشکی شهرستان های مبدا الزامی است.

به گفته وی به منظور حفظ مسائل بهداشتی، تولید اقتصادی عسل و جلوگیری از متضرر شدن زنبورستان‌های مجاور با هم در منطقه؛ رعایت فواصل مجاز محل اسکان زنبورستان ها با یکدیگر و با اماکن مسکونی ضروری است از این رو محل مناسب برای اسکان زنبورستان‌ها توسط جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با استفاده از فن آوری  GIS، مکان یابی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به پیشرو بودن جهاد کشاورزی قیروکارزین در به‌کار گیری فن آوری GIS یا سامانه اطلاعات مکان یابی، به منظور صدور مجوز استقرار زنبورستان­ها گفت: مکان یابی دقیق محل مورد نظر در عرصه، ارائه توصیه های لازم به زنبورداران در ارتباط با میزان پوشش گیاهی منطقه و اعلام هشدار برای رعایت فاصله با مسیل های سیلابی از جمله مزایای بکارگیری این فن‌آوری است.

وی بیان کرد: هر چند که درجه حرارت منطقه هنوز در حد مناسب قرار ندارد اما با توجه به مقبولیت و بازار پسندی عسل کُنار، زنبورداران با خطر پذیری این موضوع به مراتع این شهرستان وارد شده اند.

همتی توصیه کرد: زنبورداران برای جلوگیری از هر گونه تلفات در جمعیت زنبور عسل خود به ­دلیل گرمای هوا باید در ساعات ابتدایی و خنک روز اقدام به تخلیه کلنی های زنبورعسل در مناطق مورد نظر کنند.

قیروکارزین از مناطق قشلاقی واقع در 169 کیلو متری جنوب غربی شیراز بوده که به واسطه مراتع با پوشش درختان کُنار و باغ‌های مرکبات از مستعد ترین مناطق پرورش زنبور عسل در نیمه دوم سال است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید