Iranian Agriculture News Agency

سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق شد؛

افزایش 2 برابری سطح گلخانه های کشور در دولت تدبیر و امید

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: از آغاز بکار دولت یازدهم سطح گلخانه‌های کشور تا پایان تیرماه سال جاری افزایش دو برابری داشته است.

 افزایش 2 برابری سطح گلخانه های کشور در دولت تدبیر و امید

داریوش سالم پور معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور در گفت‌وگو با ایانا بابیان اینکه سطح گلخانه‌ها از دولت یازدهم تاکنون دو برابر شده است، گفت: از آغاز بکار دولت یازدهم سطح گلخانه‌های کشور حدود 8 هزار  هکتار بود که تا پایان تیرماه سال جاری به بیش از 16 هزار هکتار افزایش پیداکرده است.

وی بابیان اینکه در راستای اجرایی شدن سیاست‌های کلی برنامه اقتصاد مقاومتی، ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و پیرو تصویب و ابلاغ پروژه افزایش تولید در محیط‌های کنترل‌شده گلخانه، اصول پنج‌گانه برنامه اقتصاد مقاومتی در توسعه گلخانه‌ها در کشور انجام می‌شود، افزود: درون‌زایی، برون‌گرایی، مردم بنیاد بودن، دانش‌بنیان بودن و عدالت محور بودن، مجموعه اقدامات و پیگیری‌هایی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور باغبانی در توسعه گلخانه‌ها صورت گرفته و شاهد آثار مثبت آن بر حوزه تولید، معیشت، اشتغال، سرمایه‌گذاری و اقتصاد کشاورزی  هستیم.

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور با اشاره به برنامه درون‌زایی در تحقق سیاست‌های کلی برنامه اقتصاد مقاومتی در طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: بر اساس برنامه مذکور و تکیه‌بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقلیمی، کشاورزی و امکانات موجود کشور، طرح توسعه گلخانه‌ها باهدف افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و افزایش بهره‌وری و صرفه‌جوئی در مصرف آب در دستور کار قرارگرفته که درنهایت منجر به دو برابر شدن سطح گلخانه‌های کشور از آغاز بکار دولت یازدهم تا پایان تیرماه امسال شده است.

آزادسازی 80 هزار هکتار از اراضی کشت سبزی و صیفی در فضای باز

وی ادامه داد: آزادسازی بیش از 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت سبزی و صیفی در فضای باز  فراهم‌شده است.

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور با اشاره به اینکه این توسعه برای بیش از 80 هزار نفر به‌خصوص دانش‌آموختگان کشاورزی، کارآفرینان و کشاورزان، فرصت‌های شغلی جدید و اشتغال پایدار ایجادکرده است، تصریح کرد: همچنین حدود 2 میلیون و 400 هزار تن به تولیدات گلخانه‌ای کشور افزوده‌شده و حدود 900 میلیون مترمکعب در مصرف آب در مقایسه با میزان مصرف در فضای باز صرفه‌جوئی شده است.

سالم‌پور با تأکید بر اینکه اقتصاد طرح توسعه گلخانه‌ها، محصور و محدود به اقتصاد داخلی نبوده و در تعامل و هم‌گرایی مثبت و سازنده با اقتصادهای دیگر کشورهای صاحب فناوری و کشورهای مصرف‌کننده محصولات و تجهیزات گلخانه‌ای قرارگرفته است، افزود: در سطح کلان تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با برخی کشورهای صاحب‌نام گلخانه‌ای ازجمله هلند، ترکیه، چین، اسپانیا و ... منعقدشده است.

وی ادامه داد: همچنین محصولات تولیدی، سازه و تجهیزات گلخانه‌ای ساخت ایران به اکثر کشورهای همسایه و کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج‌فارس از جمله روسیه، قطر، عراق، ازبکستان، قزاقستان، ارمنستان و برخی کشورهای دیگر صادر می‌شود.

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: کشور ایران ازنظر تکنولوژی و دانش فنی، نیروی ماهر و متخصص، انواع سازه‌های فولادی و تجهیزات گلخانه‌ای نه‌تنها در وضعیت واردکننده نبوده، بلکه ضمن تأمین درصد بالایی از نیاز داخلی کشور، با توانمندی‌های خوبی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های عضو انجمن گلخانه سازان به‌دست‌آمده، به چندین کشور همسایه و حوزه آسیای میانه و حتی ترکیه و برخی کشورهای اروپایی، صادرات در حال انجام است.

ثبت نام 4329 طرح احداث گلخانه با استفاده از تسهیلات بانکی

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور با تأکید بر اینکه طرح توسعه گلخانه‌های کشور عموماً بر اساس استفاده از کار، اراده و اقتصاد مردمی بناشده و وظیفه دولت تنها سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت بر اجرای طرح است، ادامه داد: برابر آخرین آمار جمع‌بندی شده در سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری (سیتا) وزارت جهاد کشاورزی، از اول سال جاری تاکنون، بیش از 4 هزار و 329 طرح به مساحت حدود 7 هزار هکتار، متقاضی احداث گلخانه با استفاده از تسهیلات بانکی در سطح کشور هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش عملکرد طرح توسعه گلخانه‌های کشور در سال گذشته که از سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها جمع‌بندی شده، حدود 50 درصد توسعه گلخانه‌های کشور به‌صورت خوداجرایی و تماماً با سرمایه شخصی مردم انجام‌شده است.

سالم‌پور بابیان اینکه تخصیص استانی اعتبارات صندوق توسعه ملی و میزان تسهیلات درخواستی ثبت‌نام‌شده در سامانه سیتا بانکی به مبلغ بیش از 22 هزار میلیارد تومان در سطح 32 استان کشور انجام‌شده، گفت: استان‌های فارس، هرمزگان، سمنان، همدان، گلستان، جنوب کرمان، اردبیل، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، خراسان‌های جنوبی و رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان و یزد جزو استان‌های پیشرو در میزان تسهیلات ثبت‌نام‌شده برای احداث و توسعه گلخانه‌ها بوده اند.

معاون مجری طرح توسعه گلخانه بابیان اینکه طرح توسعه گلخانه‌های کشور صرفاً به شاخص‌های مرسوم اقتصاد سرمایه‌داری مانند شاخص رشد ملّی، شاخص تولید ناخالص ملّی و ... اکتفا نمی‌کند، گفت: طرح توسعه گلخانه‌های کشور بیشتر روی شاخص‌های علمی و توسعه عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی در جامعه که یکی از شاخص‌های مهم در اقتصاد مقاومتی است، تأکید دارد و با افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه و تزریق درست منابع اعتباری و تسهیلاتی به کشور به‌خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار که جزو مناطق مستعد برای توسعه گلخانه‌ها هستند، باعث اشتغال‌زایی، تثبیت جمعیت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ و افزایش درآمد کشاورزان و بهره‌برداران می‌شود.

وی گفت:  در گلخانه‌ها برخلاف تولیدات رایج زراعی که فقط یک‌بار در سال محصول تولید و عرضه می‌شود، در چند نوبت در سال محصول تولید می شود و دارای ارزش‌افزوده و گردش مالی برای بهره برداران است و توسعه گلخانه‌ها سبب افزایش ثروت ملّی نیز می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید