Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

سرانه بالای مصرف روغن به سلامت و اقتصاد کشور آسیب می زند

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر سرانه مجاز مصرف روغن در کشور رعایت نشود، میزان مصرف این محصول بالا می‌رود و این امر به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

سرانه بالای مصرف روغن به سلامت و اقتصاد کشور آسیب می زند

محمدحسین قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف روغن در ایران، اظهار کرد: یکی از چالش‌های بخش سلامت در کشور ما، استفاده نکردن از الگوی صحیح مصرف مواد غذایی است و این موضوع باعث افزایش ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، چربی خون و انواع بیماری‌های متابولیکی و غیرمتابولیکی شده است. افزایش ابتلا به این بیماری‌ها یک معضل بسیار بزرگ است که بار سنگینی بر حوزه بهداشت و درمان وارد می‌کند.

وی، یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها را داشتن الگوی بهینه مصرف عنوان کرد و افزود: خوشبختانه امروز با توجه به افزایش سطح سواد جامعه، میزان آگاهی مردم بالا رفته است و تنها نیازمند اراده لازم برای رعایت این الگو هستیم.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خاطرنشان کرد: علاوه بر بالا بودن سرانه مصرف روغن در کشور، برخی از انواع این محصول هم از استانداردهای لازم برخوردار نیستند که این هم مزید بر علت است.

قربانی ادامه داد: این ۲ مولفه باید در کنار هم قرار بگیرند و از یک‌سو شاهد ارایه یک محصول استانداردمحور با چربی پایین باشیم و از سوی دیگر، مردم را به رعایت الگوی مصرف صحیح تشویق کنیم. با این کار می‌توان بسیاری از بیماری‌ها همچون چاقی مفرط، فشار خون بالا، چربی خون و... را کنترل کرد.

وی با انتقاد از پایین بودن میزان تحرک در جامعه، خواستار ارایه آگاهی و آموزش‌های لازم نسبت به پیامدهای ناگوار این موضوع شد.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش که بالا بودن سرانه مصرف روغن چقدر برای کشور هزینه دارد؟ گفت: اگر سرانه مجاز مصرف روغن در کشور رعایت نشود، میزان مصرف این محصول بالا می‌رود و این امر به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

قربانی، افزود: همان‌طور که نداشتن الگوی بهینه مصرف در یک خانواده، فشار زیادی به دخل آن وارد می‌کند، این موضوع در سطوح کلانتر بر جامعه و خزانه دولت هم بار مالی سنگینی تحمیل خواهد کرد.     

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید