Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام سازمان امور عشایر خبر داد:

افزایش ۱۰ هزارتنی تولید گوشت قرمز عشایر تا سال ۱۴۰۰

قائم‌مقام سازمان امور عشایر پیش‌بینی کرد تولید گوشت قرمز عشایر تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ هزار تن افزایش یابد.

افزایش ۱۰ هزارتنی تولید گوشت قرمز عشایر تا سال ۱۴۰۰

شاهپور علایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تاکید بر توجه ویژه عشایر به حفظ مراتع، اظهار کرد: ما تاکنون شاهد هیچ‌گونه تخریب مراتع از سوی عشایر نبودیم برای اینکه مراتع، قلمرو زندگی عشایر است و چنانچه خسارتی به مراتع وارد کنند، سال آینده دامشان بدون علوفه می‌ماند.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر افزود: یکی از کارهایی که ما انجام دادیم، پروار دام در کنار مرتع است که در قالب زنجیره تولید گوشت قرمز انجام می‌شود. از جمله اقداماتی که در این ارتباط انجام شده، ارایه تسهیلات ارزان قیمت، تامین و تدارک کنستانتره و انتقال یافته‌های علمی و تحقیقاتی به عشایر بوده است که باعث کوتاه شدن طول دوره پروار و رسیدن آن به ۱۲۰ روز شده است.

وی با بیان اینکه کاهش طول دوره پرواربندی مانع از وارد شدن فشار به مراتع می‌شود، گفت: در کنار مراتع در جایگاه‌های دام که خیلی مختصر است، به عشایر آموزش‌های لازم را ارایه کردیم که به صورت جیره دستی، دام خود را تغذیه کنند.

علایی مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: عشایر هیچ‌گونه وابستگی به آب‌های زیرزمینی برای شرب دام و تامین علوفه ندارند و تنها برداشت آن‌ها از منابع آب زیرزمینی برای شرب انسان به میزان بسیار کم است. بنابراین می‌توان عشایر را حافظان محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی دانست.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر، تصریح کرد: ییلاق و قشلاقی که در طول ۶۶ هزار کیلومتر از ایل‌راه‌های کشور انجام می‌شود حکایت از آن دارد که عشایر در امتداد بارش‌ها حرکت می‌کنند و به دنبال آب مجازی هستند.

وی با اشاره به نقش بارش‌های امسال در افزایش تولید علوفه مراتع، گفت: افزایش بارش‌ها میزان علوفه در مراتع را ۲۰ درصد افزایش داد و از حدود ۸٫۵ میلیون تن به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رساند که از این میزان ۴۱ درصد متعلق به بخش عشایری است.

علایی مقدم افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۳۹۹ میزان تولید گوشت قرمز عشایر تا ۱۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید