Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

وظیفه ما مدیریت علمی و اصولی در مزرعه است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ما مدیران مزرعه هستیم، اگر به این موضوع باور داریم باید گام های محکمی با حضور در عرصه تولید برداریم.

وظیفه ما مدیریت علمی و اصولی در مزرعه است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ، مهندس اکبر فتحی در جلسه شورای هماهنگی که در سالن جلسات مجتمع شهید کسایی تبریز برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: اگر تاکید بر این است که مدیران شهرستانها باید مدیران مزرعه باشند به این خاطر است که مدیریت مزارع را تجربه کرده و بر مشکلات و مسائل بخش کشاورزی احاطه داشته باشیم.

وی گفت: باید با مدیریت علمی در بخش کشاورزی استان و کشور که همان مدیریت مزرعه به شکل نوین و مدرن است، گامهایی اساسی برداریم و از مدیریت های سنتی که در گذشته از آن استفاده می کردیم اجتناب کنیم چراکه خسارات عمده ای از این باب به بخش کشاورزی وارد شده است.

مهندس فتحی ادامه داد: با توجه به نقش موثر بذر در افزایش تولید در واحد سطح باید از بذور اصلاح شده در کاشت انواع محصولات کشاورزی استفاده گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: فلسفه وجودی ما مدیریت علمی و اصولی در مزرعه است تا از این طریق با استفاده از علوم و فنون روز و بردن دانش و یافته های علمی به مزرعه، افزایش تولید در واحد سطح را محقق سازیم.

وی به لزوم پیش بینی مطلوب و تحلیل علمی در مراحل مختلف تولید محصولات در زیربخش های مختلف، اظهار کرد: باید در مراحل مختلف از جمله مرحله کاشت، داشت و برداشت کار کارشناسی انجام دهیم تا ارقام و آمار متقنی از وضعیت تولید محصولات کشاورزی در دست داشته باشیم و با استناد بر آن تمهیدات لازم در راستای محقق شدن برنامه تولید را انجام دهیم.

مهندس فتحی گفت: نگرش کارشناس کشاورزی به بخش کشاورزی باید متفاوت تر از نگاه فرد عادی و غیرکارشناس باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم تحت پوشش قراردادن بیمه ای محصولات کشاورزی اعم از محصولات زراعی، باغی و دام و طیور، ایجاد و راه اندازی بیمه تکمیلی محصولات دام و طیور را ضروری و افزایش سطح بیمه را الزامی و حیاتی دانست.

 وی با ابراز خرسندی از انجام اقدامات مطلوب در سرشاخه کاری درختان گردو در سطح استان، افزود: در سال گذشته 110 هکتار از باغات گردو در استان سرشاخه کاری درختان انجام شده است و این مهم در حالی اتفاق افتاده که لازم است تجربه آن به سایر محصولات نیز تسری یابد و قبول کنیم که اگر بخواهیم می توانیم.

مهندس فتحی در خصوص واحدهای گلخانه ای استان گفت: ایجاد واحدهای گلخانه ای از مهم ترین اولویت های سازمان در راستای استفاده بهینه از عوامل تولید می باشد و با توجه به وجود بازار مطمئن در این زمینه بایستی عزم جدی در توسعه کشت های گلخانه ای به عمل آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با تولیدات دام و طیور نیز اظهار کرد: ایجاد شرایط لازم برای جوجه ریزی مناسب و تامین نهاده های دامی از اصلی ترین وظایف معاونت بهبود تولیدات دامی و مدیران شهرستان می باشد که در زمینه تامین نهاده های دامی علیرغم تحریم ها با توجه به تمهیدات به عمل آمده هیچ مشکلی وجود ندارد و به میزان نیاز تامین شده است.

مهندس فتحی ادامه داد: پرورش شتر در حوضه دریاچه ارومیه به عنوان یک پتانسیل بالقوه می تواند بررسی و عملیاتی شود، در کنار آن می توان با کاشت خارشتر که دارای 11 درصد پروتئین مناسب برای تغذیه دام می باشد، استفاده مطلوب از این محصول به شمار می آید.

وی با تاکید بر اینکه استان آذربایجان شرقی در پرورش کرم ابریشم از ظرفیت خوبی برخوردار است، گفت: ابریشم تولید داخلی از بازار فروش مناسبی برخوردار است و سود دهی خوبی دارد و از این جهت برای معیشت خانوارهای روستائی گزینه ارزشمندی بحساب می آید، تنها نیازمند هدایت و تامین تخم نوغان و در صورت نیاز قلمه در توتستانهای شهرستان می باشد.

مهندس فتحی به لزوم اهمیت جدی ارزیابی سالانه دستگاههای اجرایی اشاره نمود و افزود: در این زمینه لازم است با همکاری معاونتها و مدیریتها به نحوی عمل گردد تا براساس قانون و با توجه به زحمات مجموعه همکاران سازمان، رتبه شایسته ای اخذ شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید