Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها:

برنامه‌ریزی برای اجرای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در ۴۵۰ حوضه آبخیز

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها از برنامه‌ریزی برای اجرای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در ۴۵۰ حوضه آبخیز در سال ۹۸ خبر داد.

برنامه‌ریزی برای اجرای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در ۴۵۰ حوضه آبخیز

وحید جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به تحول بزرگی که از سال گذشته در اجرای پروژه‌های آبخیزداری با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: پروژه‌های آبخیزداری دربرگیرنده تمامی فعالیت‌هایی است که در یک حوضه آبخیز قابل انجام است و از آن جمله می‌توان به فعالیت‌های آموزش، ترویج و مشارکت، اقدامات حفاظتی و حمایتی، فعالیت‌های بیولوژیک، مرتعی، جنگلی و... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه همه بخش‌های مختلف سازمان جنگل‌ها در قالب یک ستاد هماهنگی، فعالیت‌های مرتبط خود را برای ارتقای اثربخشی و ماندگاری این پروژه‌ها تعریف کردند، گفت: بخش آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان نیز بر اساس دستورالعملی که برگرفته از درس آموخته‌ها و تجارب موفق در اجرای فعالیت‌های مشارکتی بود، به این حوزه ورود کرد. هدف از تعریف این دستورالعمل، آموزش و ترویج، توانمندسازی، ظرفیت‌سازی، تقویت انسجام بین سازمانی و حمایت از ذی‌نفعان بود.

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تصریح کرد: ما در سال گذشته در ۲۵۱ حوضه آبخیز به صورت ویژه وارد شدیم و از ظرفیت ۲۴۵ نفر تسهیل گر بومی و محلی استفاده کردیم. با نقش‌آفرینی این افراد به تحلیل مناسبی از وضعیت موجود از نظر سرمایه‌های پنج‌گانه و وضعیت اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی دست پیدا کردیم.

جعفریان ادامه داد: در تمامی شهرستان‌هایی که در این حوضه‌ها واقع بودند، کارگاه‌های تحلیل دست‌اندرکاران را برگزار کردیم. این کارگاه‌ها عموما با محوریت شخص فرماندار و حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف اجرایی و جوامع محلی و تشکل‌ها برپا شد. در این کارگاه‌ها علاوه بر تشریح پروژه به صورت جامع، انتظارات، اولویت‌ها و برنامه‌های تک‌تک دستگاه‌ها برای رسیدن به یک برنامه همسو و هماهنگ مرور شد و گزارش‌های جامعی از تحلیل دست‌اندرکاران را احصا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در اثر شناخت انتظارات و برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و ارزیابی‌های انجام‌شده از جوامع محلی، برنامه اقدام برای هر استان تدوین شد. در این برنامه، کلیه فعالیت‌های اجرایی از نظر آموزشی، ترویجی، مباحث مربوط به ایجاد و تقویت تشکل‌ها و واسپاری فعالیت‌ها به نمایندگان جوامع محلی ترسیم و بعد از تایید در همه استان‌ها اجرا شد.

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه با اجرای این برنامه، ۶۰ هزار نفر-روز از جوامع محلی آموزش دیدند که در نوع خود بی‌سابقه است، تاکید کرد: این آموزش‌ها، ظرفیت جوامع محلی را برای ایجاد تشکل و نقش‌آفرینی در پروژه‌های اجرایی افزایش داد.

وی افزود: علاوه بر این، بازدیدهای متعددی توسط مسوولان، گروه‌ها، بهره‌برداران و مجریان از طرح‌های دیگر و استان‌های هم‌جوار انجام شد که مورد رضایت قرار گرفت.

جعفریان در خصوص ارزیابی فعالیت‌های آموزشی و ترویجی سال گذشته، تصریح کرد: پرونده سال ۹۷ را با پیشرفت کار ۹۶ درصد به پایان رساندیم و آن ۴ درصد هم مربوط به یکی دو استان بود که تمامی تعهدات خود را انجام ندادند و این بخش باقیمانده از تعهدات به فعالیت‌های سال ۹۸ آن‌ها اضافه شد.

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به برنامه این دفتر برای سال جاری، اظهار کرد: برنامه ما برای سال جاری، گسترش فعالیت‌ها در ۴۵۰ حوضه آبخیز است و با بهره‌گیری از درس آموخته‌های پارسال، روند این فعالیت‌ها شتاب بیشتری گرفته است.  

جعفریان، خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ ما با بحث ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ احکام دایمی توسعه مواجه شدیم که یک فرصت مغتنم در اختیار بخش ترویج و آموزش برای ساماندهی گروه‌های موجود در قالب تشکل و آماده‌سازی آن‌ها برای اجرای برنامه‌های امسال، قرار داد.

وی در پایان گفت: تلقی ما این است که قریب به ۳۰ درصد فعالیت‌های سال ۹۸ از طریق نقش‌آفرینی تعاونی‌ها و تشکل‌های بومی و محلی در قالب بند ب ماده ۲۹ صورت بگیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید