Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی خراسان شمالی عنوان کرد:

افزایش عملکرد 20 درصدی تولید گندم با کشت تناوبی کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان ضمن تشکر از کشاورزانی که سال زراعی گذشته با کشت کلزا به تامین دانه های روغنی کشور و استان یاری رساندند، گفت: امسال کشاورزان برنامه کشت کلزا را بیش از پیش جدی بگیرند.

افزایش عملکرد 20 درصدی تولید گندم با کشت تناوبی کلزا

به گزارش خرنگار ایانا در خراسان شمالی،  دکتر جواد تشکری با اشاره به جمع بندی برنامه کشت پاییزه در شرف سال زراعی جدید درخصوص اهمیت کشت کلزا اظهار داشت: در زمینه تامین دانه های روغنی حدود 90درصد وابستگی داریم و هرساله جهت تامین این نیاز ارز زیادی از کشور خارج میشود که با اراده کشاورزان میتوان نسبت به تامین روغن جامعه اقدام نمود.

وی افزود: همچنین از نظر فنی، کشت این گیاه در اراضی باعث میشود آفات و بیماری ها کنترل شده و در تناوب با  گندم ، تولید گندم حداقل 20 درصد افزایش عملکرد خواهد داشت.

این مقام مسئول درخصوص تسهیلات و  مکانیزاسیون گفت: تاکنون 7 خط اعتباری مکانیزاسیون وجود داشته و هیچ محدودیتی  در ارائه تسهیلات وجود ندارد بویژه در بحث مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی ؛ تسهیلات بانک کشاورزی با نرخ کمتر در اختیار  آنها قرار میگیرد.

وی ادامه داد: در شش ماه اول سال جاری 116 دستگاه تراکتور جهت توزیع بین متقاضیان سال قبل در نظر گرفته شده که علیرغم مشکلات بوجود آمده در کارخانه تراکتورسازی،  تعداد زیادی از کشاورزان برای صدور پیش فاکتور خرید تراکتور  معرفی شدند و این روند برای شش ماه دوم سال هم ادامه خواهد داشت.

 دکتر تشکری درخصوص ترغیب کشاورزان به کشت کلزا  گفت: سال گذشته قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم کلزا 3439 تومان بود که امسال رقم 5400 تومان به شورای اقتصادی پیشنهاد شده و برنامه ای جهت خرید تضمینی کلزا طرح ریزی شده تا تمام کلزای تولیدی از کشاورزان خریداری شود.

وی افزود: به طور متوسط با 5 کیلوگرم بذر کلزا میتوان یک هکتار زمین را کشت نمود و قیمت بذر کیلویی از 17 هزارتومان تا 55 هزار تومان است ، برای کشت کلزا سهیمه کود نیز در نظر گرفته شده  که متناسب با مرحله رشد در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: برای هر هکتار کشت کلزا  5 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در سال های گذشته 116 دستگاه ریزکارنده دارای یارانه 50 درصد در بین کشاورزان توزیع شده که امسال نیز این دستگاه ها آماده به کار هستند.

وی تصریح کرد: پس از کشت کلزا نیز همکاران جهادکشاورزی ضمن بازدیدهای مداوم از مزارع توصیه های لازم را خواهند داشت تا کشاورزان هیچ گونه مشکلی نداشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید