Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان تهران:

بهره‌وری آب در استان تهران ۲٫۵ کیلوگرم بر مترمکعب است

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، میزان بهره‌وری آب کشاورزی در این استان را بالاتر از متوسط کشوری و معادل ۲٫۵ کیلوگرم بر مترمکعب عنوان کرد.

بهره‌وری آب در استان تهران ۲٫۵ کیلوگرم بر مترمکعب است

امین روشنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، اظهار کرد: سطح اراضی کشاورزی در استان تهران بالغ بر ۱۶۲ هزار هکتار است که با احتساب کشت دوم به ۱۸۷ هزار هکتار می‌رسد. از این میان، حدود ۶۱ هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی با اشاره به اولویت وزارت جهاد کشاورزی به توسعه شیوه‌های آبیاری با راندمان بالا، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، بیشترین سطح اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار مربوط به آبیاری قطره‌ای بوده است زیرا این شیوه آبیاری از راندمان بالاتری برخوردار است و باعث صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص میزان بهره‌وری آب کشاورزی در این استان، گفت: متوسط بهره‌وری آب در سطح کشور حدود ۱٫۵ کیلوگرم بر مترمکعب است منتها این عدد در استان تهران به ۲٫۵ کیلوگرم بر مترمکعب می‌رسد. بالاتر بودن بهره‌وری آب در استان تهران نسبت به متوسط کشوری به دلیل آشنایی کشاورزان این استان با ارزش آب و دانش بومی آنان است.

روشنی از اجرای ۵۷۱۶ هکتار سامانه‌های آبیاری تحت فشار در سال گذشته خبر داد و افزود: در سال ۹۷ میزان اعتبارات مصوب برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری حدود ۵۵ میلیارد تومان بود که حدود ۳۵ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد. البته حدود ۱۳ میلیارد تومان از اعتبارات تخصیص‌یافته به صورت اوراق اسناد خزانه اسلامی بود.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان تهران چیزی در حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب اتفاق افتاده است که ۳۸ میلیون مترمکعب آن مربوط به سال گذشته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به وضعیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری نیز گفت: در سال ۹۸ چیزی در حدود ۱۲ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در دست اقدام داریم که شامل ۱۸۹۲ هکتار در حال مطالعه، ۴۵۲۱ هکتار مطالعه شده، ۳۸۲۵ هکتار در حال اجرا و ۱۶۸۴ هکتار هم اجراشده است.  

وی، افزود: برای سال جاری ۲۹۲ پروژه آبیاری تحت فشار در دست اقدام داریم که شامل ۵۲ پروژه در حال مطالعه، ۹۷ پروژه مطالعه شده، ۸۱ پروژه در حال اجرا و ۴۳ پروژه اجراشده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید