Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها :

ممیزی مراتع تا پایان برنامه ششم تکمیل می‌شود

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ممیزی ۷۶٫۵ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی خبر داد و گفت: کار ممیزی مراتع کشور تا پایان برنامه ششم توسعه تکمیل می‌شود.

 ممیزی مراتع تا پایان برنامه ششم تکمیل می‌شود

ترحم بهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه ۵۲ درصد سطح کشور را عرصه‌های مرتعی در بر گرفته‌اند، اظهار کرد: وسعت کشور ما ۱۶۴٫۸ میلیون هکتار است که از این میزان، ۱۳۴٫۴ میلیون هکتار را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد. ۸۴٫۸ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور هم به مراتع اختصاص دارد.

وی افزود: وسعت مراتع متراکم بالغ بر ۷٫۲ میلیون هکتار است که ۹ درصد از سطح مراتع کشور را شامل می‌شود. وسعت مراتع نیمه متراکم ۲۱٫۴ میلیون هکتار با سهمی معادل ۲۵ درصد و وسعت مراتع کم تراکم ۵۶٫۲ میلیون هکتار با سهمی معادل ۶۶ درصد است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص اعتبارات این بخش، تصریح کرد: پارسال حدود ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به سازمان جنگل‌ها برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص یافت که از این میزان حدود ۵۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سهم بخش مرتع بود.

بهزاد، ادامه داد: علاوه بر این، اعتباری هم تحت عنوان مدیریت پایدار مراتع داریم که از این محل ۴ میلیارد تومان تخصیص داده شد و معادل همین مقدار هم اعتبارات استانی به این بخش اختصاص یافت.

وی، خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ هم مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری پیش‌بینی شده است که با احتساب ارز نیمایی معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود. از این رقم، ۸۶ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان معادل ۵٫۷ درصد به بخش مرتع واگذار می‌شود. ۸٫۷ میلیارد تومان هم بودجه مدیریت پایدار است. ضمن اینکه میزان اعتبارات استانی هنوز جمع‌بندی نشده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: از ۸۴٫۸ میلیون هکتار مراتع کل کشور، کار ممیزی – شناسایی بهره‌برداران ذی‌حق - ۷۶٫۵ میلیون هکتار به پایان رسیده و مقرر است که ممیزی ۸٫۳ میلیون هکتار دیگر هم تا پایان برنامه ششم توسعه انجام شود.

وی با تاکید بر برخورد با بهره‌برداران غیرمجاز از عرصه‌های مرتعی، اظهار کرد: بر اساس تبصره یک ماده ۳ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور، بهره‌برداری از مراتع مستلزم اخذ پروانه چرا است و کسانی که بدون اخذ این پروانه شروع به بهره‌برداری کنند، متخلف شناخته می‌شوند و طبق فصل سوم شیوه‌نامه فنی اجرایی ضوابط بهره‌برداری از عرصه‌های مرتعی با آن‌ها برخورد می‌شود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید