Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان قیروکارزین:

کاشت گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی قیروکارزین

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیرو کارزین گفت: ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان قیرو کارزین به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، یعقوب نظریان افزود: این طرح با همکاری مجریان کشت گیاهان دارویی و برای نخستین بار در  شهرستان قیروکارزین  انجام شده است.

این مقام مسئول توضیح داد: در مرحله اول کشت آزمایشی در سطح ۲۰۰ مترمربع و بصورت پایلوت اجرا شد که خوشبختانه این طرح در مرحله نخست با موفقیت انجام و پس از آن حدود ۱۵ هکتار دیگر از اراضی ملی بر اساس تبصره هفت قانون اصلاح ماده سه با مشارکت بهره برداران مجاز به بهره برداری رسید.

به گفته وی در این طرح گونه‌هایی از گیاهان دارویی بومی عرصه‌های منابع طبیعی ازجمله آویشن باغی، آویشن برگ پهن، آویشن شیرازی، اسطو خودوس فرانسوی و مورینیگا اولیفترا کشت شده که تامین بذرآن از داخل و خارج از کشور صورت گرفته است.

او با اشاره به اجرای طرح کشت و توسعه گیاهان دارویی در مراتع شهرستان بویژه عرصه‌های تخریب شده، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته ۵۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی قیروکارزین به کاشت کاکتوس خوراکی و دامی اختصاص خواهد یافت.

وی با تاکید بر برنامه ریزی مناسب جهت  بازاریابی برای گیاهان دارویی در این شهرستان، گفت: با افزایش انگیزه مجریان برای اجرای چنین طرح‌هایی در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی، ضمن کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان می‌توان از ظرفیت بسیار بالای گیاهان دارویی برای حفظ این منابع و رونق اقتصادی منطقه استفاده کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین ضمن اعلام اینکه برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های مرتعی منوط به صدور اخذ مجوز از منابع طبیعی است، بیان کرد: برداشت بی رویه و غیر مجاز گیاهان دارویی آثار زیان باری بر پوشش گیاهی مراتع وارد می‌کند و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی با سود جویان برابر قانون برخورد خواهد شد.

توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید