Iranian Agriculture News Agency

فتحی پیشنهاد داد:

تهیه سرشماری عمومی بخش کشاورزی کشور توسط کارشناسان نظام پهنه بندی اراضی زراعی انجام شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی پیشنهاد داد: به طور آزمایشی یک سال تهیه سرشماری عمومی بخش کشاورزی کشور برعهده وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان نظام پهنه بندی اراضی زراعی گذاشته شود تا اطلاعات کشاورزان و بهره برداران کشاورزی به صورت دقیق و متقن تهیه وتدوین شود..

تهیه سرشماری عمومی بخش کشاورزی کشور توسط کارشناسان نظام پهنه بندی اراضی زراعی انجام شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در جلسه ای که با حضور دکتر احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، رئیس بانک کشاورزی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 8، مدیرعامل شرکت خدمات خدمات حمایتی استان، مدیرکل دامپزشکی و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی، بنیاد ملی گندمکاران، مدیرکل امور عشایر استان، رئیس مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی آذربایجان شرقی و جمعی از همکاران و معاونین و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی استان در محل اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: متاسفانه آمار و اطلاعات بخش کشاورزی و نظام برنامه ریزی کشور که هر پنج سال از طریق سازمان های متولی ارائه می شود تا به حال نتوانسته اطلاعات دقیقی از بخش کشاورزی ارائه دهد تا بتوان از این آمار و اطلاعات در برنامه ریزی های کلان کشور و استان استفاده مطلوب نمود.

وی خطاب به دکتر کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد تا به طور آزمایشی یک سال تهیه سرشماری عمومی بخش کشاورزی کشور برعهده وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان نظام پهنه بندی اراضی زراعی گذاشته شود تا اطلاعات کشاورزان و بهره برداران کشاورزی به صورت دقیق و متقن تهیه وتدوین شود.

مهندس فتحی اظهار داشت: بنده معتقدم از این راه می توانیم اطلاعات و آمار بخش کشاورزی را استخراج و براساس آن برنامه ریزی های خود را عملیاتی نمائیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: ما آفات عمومی و خصوصی را داریم، در آفات عمومی مبارزه و پیشگیری برعهده دولت می باشد.

وی اضافه کرد: لازم است در این خصوص نیز بازنگری به عمل آید چنانکه کرم خراط به عنوان آفت خصوصی مطرح می شود و بطور طبیعی باید باغدار با هزینه خود مبارزه با آن را شروع کند، در حال حاضر این آفت در سطح کشور به یک آفت عمومی تبدیل شده و باغداران نیز به طور جدی با این آفت مبارزه نمی کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: از طریق کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می توان اعتباری در این راستا تخصیص داد و با اقدامات و پیگیری های علمی و اصولی از تبدیل آن به یک بحران کلان در سطح کشور جلوگیری کرد.

مهندس فتحی با اشاره به اینکه یازده هزار هکتار از باغات گردو در سطح استان توسط کرم خراط تهدید و در حال از بین رفتن می باشد، تاکید کرد: بایستی مبارزه با این آفت به طور جد عملیاتی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با یادآوری این موضوع که مرحله اول اعتبارات صندوق توسعه ملی برای احیاء اراضی حاشیه رودخانه ارس در شهریور ماه سالجاری به پایان خواهد رسید، گفت: با بکارگیری مرحله دوم اعتبارات صندوق توسعه ملی می توان سی هزار هکتار از اراضی حاشیه ارس را با استفاده از ظرفیت رودخانه مرزی ارس احیا و به شبکه های نوین آبیاری تجهیز کرد.

وی گفت: خوشبختانه جهشی در توسعه شهرک های گلخانه ای استان اتفاق افتاده است، ولی اعتباراتی که از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه به این امر اختصاص داده شده است کافی نبوده و محدود می باشد.

مهندس فتحی ادامه داد: کل اعتبارات تخصیص یافته به توسعه شهرکهای گلخانه ای در سطح کشور سه هزار میلیارد تومان است و این در شرایطی می باشد که تنها استان آذربایجان شرقی سه هزار میلیارد تومان در این راستا طرح ارائه کرده است.

مهندس فتحی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ترتیبی اتخاذ شود تا مهندسین و کارشناسان بخش کشاورزی ما بتوانند با بازدید از مزارع و باغات کشورهای پیشرو در امر توسعه بخش کشاورزی بتوانند گامهای موثری در رشد و پیشبرد اهداف بخش کشاورزی کشور بردارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید