Iranian Agriculture News Agency

نجفیان مطرح کرد:

خودکفایی ایران در تولید 6 رقم بذر اصلاح شده زراعی

کاهش خروج ارز از کشور با تولید بذر محصولات کشاورزی

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: تولید بذر شش محصول گندم، جو، سویا، گلرنگ، کنجد و تریتیکاله به خودکفایی رسیده ایم.

خودکفایی ایران در تولید 6 رقم بذر اصلاح شده زراعی

به گزارش خبرنگار ایانا، گودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در برنامه زنده شبکه خبر در رابطه با خودکفایی در بذور 6 رقم از محصولات زراعی اظهار کرد: ما بیش از ۳۵ محصول زراعی در کشور داریم که تولید می شود اما در تولید بذر شش محصول گندم، جو، سویا، گلرنگ، کنجد و تریتیکاله به خودکفایی رسیده ایم.

وی افزود: در کلزا و علوفه ها هم تا حدودی خودکفا هستیم. بذر یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تولید و دروازه ورود علم ژنتیک به بدنه گیاه است و از این طریق می‌شود با چالش های تولید مبارزه کرد و بهره‌وری را بالا برد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در ادامه تصریح کرد: گردش مالی بذر در دنیا ۶۵ میلیارد دلار در سال است. اگر ما خودکفا نبودیم برای تولیدات زراعی و باغی باید واردات بسیاری انجام می دادیم و ارز بالایی در این بین از دست می رفت.

وی با اشاره به این که در سال‌های گذشته در حوزه سبزی و صیفی و کلزا حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار واردات داشتیم، عنوان کرد: گردش مالی حجم بازار بذر کشور ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بوده اما با کاهش ارزش پول میزان گردش مالی به دلار هم کاهش پیدا کرده است. جایگاه ما در منطقه در محصولات مختلف متفاوت است در گندم و جو همه واریته ها را در داخل تولید می کنیم اما در کلزا در ارقام هیبرید آن عقب بودیم و سبزی و صیفی هم وارداتی بود.

وی افزود: جایگاه ایران در برخی محصولات در منطقه بسیار خوب است و بسیاری از واریته ها در داخل تولید می‌شود یا حداقل ۷۰ درصد آن تولید داخل است و مابقی وارداتی است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در رابطه با اصلاح نباتات گفت: در بحث اصلاح نباتات اگر بخواهیم برای یک واریته مانند گندم تحقیق و اصلاح انجام دهیم ۸ تا ۱۲ سال تحقیق لازم است تا یک واریته اصلاح و معرفی شود و بهره‌وری را افزایش دهد. ما در سال ۷۰ بیماری زرد گندم را داشتیم که با اصلاح واریته ها توانستیم این مشکل را حل کنیم .

وی تاکید کرد: در دو دهه اخیر توانستیم دو درصد پروتئین گندم کشور را افزایش دهیم که ارزش اقتصادی بالایی داشته و از این طریق پروتئین را به نان وارد کردیم. در سال‌های اخیر ارقام با یک یا دوبار مصرف آب باعث افزایش بهره‌وری در آب شدند. کمبود آب یک معضل و بحران است و باید آن را مدیریت کنیم.

نجفیان با اشاره نقش پررنگ بخش خصوصی در انبوه سازی و تکثیر بذر پس از معرفی خاطرنشان کرد: سه گام نخست تکثیر و انبوه سازی را به بخش دولتی و مابقی را بخش خصوصی واگذار کرده ایم. بحث واگذاری و افزایش نقش بخش خصوصی در دستور کار ما قرار گرفته و بیش از ۴۰ رقم اصلاح شده را به بخش خصوصی واگذار کردیم که نهایتاً بذر اصلاح شده به دست کشاورزان خواهد رسید.

وی با اشاره به تاسیس موسسات تخصصی در زمینه بذور استراتژیک کشور عنوان کرد: ما در کشور موسسه تخصصی برنج داریم که بر روی این محصول کار می کنند و امسال در چهارمین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی، 51 رقم جدید معرفی شد که در نوع خود یک رکورد بود، در سالهای گذشته ۷ رقم معرفی می شد که امسال به ۵۱ رقم رسید.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در رابطه با میزان تولید و تکثیر بذور تازه معرفی‌شده تصریح کرد: پیش از معرفی بذر تکثیر آن شروع می‌شود. هر بذری که معرفی می‌شود و به لیست ملی وارد می‌شود باید بذر آن حداقل دو تن تولیدشده باشد که پس‌ازآن تکثیر انبوه آن برای رساندن به دست کشاورزان شروع می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید