Iranian Agriculture News Agency

با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار؛

طرح جامع اصلاح الگوی باغبانی استان بوشهر بررسی شد

ایجاد فراورده‌های جانبی از ضایعات محصول خرما

جلسه پیگیری طرح جامع اصلاح الگوی باغبانی استان بوشهر با هدف بررسی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های این استان در تولید محصولات باغبانی برگزار شد.

طرح جامع اصلاح الگوی باغبانی استان بوشهر بررسی شد

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست با بیان اینکه توانمندی‌های  بسیاری در بخش باغبانی در استان بوشهر از قبیل مرکبات، خرما، گیاهان دارویی، کشت محصولات باغبانی در محیط‌های کنترل شده و گلخانه‌ای وجود دارد، گفت: در این راستا باید برنامه‌ریزی در جهت ایجاد ارزش افزوده از ضایعات شاخ و برگ خرما نیز انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی‌های لازم با همکاری و هماهنگی بخش خصوصی برای انتقال دانش فنی ایجاد فرآورده‌های جانبی از ضایعات محصول خرما صورت گیرد، افزود: باید موجبات حذف درختان مسن، آفت زده و تغیییر ارقام با ایجاد باغ های نو و ارقام تجاری روز نیز فراهم شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خشکسالی  و افت کمیت و کیفیت آب های آبیاری گفت: مقرر شده تا در رابطه با کاربرد سایبان و گلخانه ها، کارگروه مشترکی متشکل از مجری طرح توسعه گلخانه ها، نماینده بانک کشاورزی، نماینده معاونت امور اقتصادی و سازمان نظام  مهندسی کشاورزی در استان بوشهر حاضر شوند.

استقرار واحد الگویی باغی در استان بوشهر

طهماسبی افزود: با توجه به منابع آبی کم (دریا) و استحصال آب شیرین توسط دانشگاه صنعتی شریف باید هماهنگی لازم توسط مجری طرح توسعه گلخانه ها جهت حضور و استقرار یک واحد الگویی اقدام شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بررسی عوامل مهم و موثر بر عملکرد و شناخت پارامترهای محدود‌کننده در راستای استفاده بهینه از منابع تولید (آب و خاک) و بهبود شرایط کشاورزی و افزایش بهره وری نیز امری ضروری است.

طهماسبی با اشاره به اهمیت کشت محصولات در محیط‌های کنترل شده برای افزایش بهره‌وری نهاده‌ها و مدیریت منابع آبی گفت: در این راستا باید کارگروه مطالعاتی به همراه مجری طرح توسعه گلخانه ها و نمایندگان بانک کشاورزی، در استان بوشهر حاضر شوند و اقدامات لازم را در جهت رفع موانع و مشکلات فراروی توسعه گلخانه‌ها پیگیری کنند.

حمایت استانداری از اجرای طرح اصلاح الگوی باغبانی در بوشهر

 در ادامه عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر نیز ضمن ارائه اطلاعاتی درخصوص نخیلات و پیگیری اجرای روش های نوین آبیاری گفت: اجرای طرح جامع اصلاح الگوی باغبانی مورد حمایت در این استان است.

وی ادامه داد: این استان از گونه‌های دارویی بسیار ارزشمندی برخوردار است؛ در واقع گونه‌های دارویی استان بوشهر از جنبه حفظ پوشش گیاهی، نگهداری از ذخایر ارزشمند ژنتیکی و به لحاظ در آمد‌زایی اهمیت فراوانی دارند.

گفتنی است در این جلسه  با توجه به اقلیم حاکم در بوشهر و مشکلات منابع آبی، کشت برخی گیاهان دارویی و گرمسیری به‌صورت پایلوت پیشنهاد شد که مورد استقبال استاندار نیز قرار گرفت و همچنین کشت جاتروفا و مورینگا، آلوئه‌ورا و... نیز از دیگر موارد مورد بحث در این جلسه بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید