Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی عنوان کرد:

تاثیر راه اندازی سامانه 1559 باشگاه کشاورزان جهت روشنگری کودهای تقلبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: راه اندازی سامانه 1559 یا باشگاه کشاورزان توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کار بسیار متینی بوده که در روشنگری کودهای تقلبی هم می تواند مفید باشد .

تاثیر راه اندازی سامانه 1559 باشگاه کشاورزان جهت روشنگری کودهای تقلبی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در افتتاحیه گردهمائی سراسری آموزشی مدیران ستادی واستانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تبریز با تشکر از فعالیت های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در استان و کشور گفت: استان آذربایجان شرقی در مجموع یک میلیون و دویست و بیست و دو هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت داریم که از این مقدار 66  درصد دیم و 44 درصد آبی و نیمه آبی هستند .

وی با بیان اینکه این استان در برخی از تولیدات رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده ادامه داد:  اما متاسفانه دلیل آن میزان سطح زیر کشت بوده و میزان متوسط عملکرد در بسیاری از محصولات نسبت به میزان متوسط کشوری بسیار پایین است و ما باید بهره وری را در سطح افزایش دهیم قسمت عمده عوامل این موضوع مربوط به تغذیه است و یک قسمتی مربوط به نظام بهره برداری اراضی است  ما باید بجای افزایش میزان سطح زیر کشت، عملکرد خودمان را در واحد سطح افزایش دهیم .

وی گفت: ما با کشاورزانی که کشاورزی را در قطعات بزرگ انجام می دهند مشکلی نداریم اما در کشاورزان خرده پا و کوچک مقیاس مشکلاتی که کشاورزان باید به عهده بکشند را بخش اجرایی کشاورزی به عهده می کشد و کشاورزان بزرگ مقیاس خودشان کارهای خودشان را انجام می دهند اما در کشاورزان کوچک مقیاس که تعدادشان نیز بیشتر است مشکلات نمود پیدا می کند .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با تشکر از راه اندازی سامانه 1559 یا باشگاه کشاورزان توسط شرکت خدمات کشاورزی گفت: این کار بسیار متین بوده و در روشنگری کودهای تقلبی هم می تواند مفید باشد ما در استان اقداماتی برای جلوگیری از تولید و فروش کودهای تقلبی انجام داده ایم ولی کفاف نمی دهد و سودجویان از کار خود دست نمی کشند .

وی در خاتمه با اشاره به شرایط خاص استان از نظر دما گفت: ما در استان هم نقاط گرمسیر و هم سردسیر داریم و در مواردی که منطقه گرمسیر نیاز به کود دارد به دلیل سردسیر خوانده شدن استان این کود دیر تعلق می گیرد همچنین در استان به دلیل سرمازدگی محصولات می بایست کودهای پتاسه را بهتر مدیریت کنیم .

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید