Iranian Agriculture News Agency

تقوی پیش بینی کرد:

انتقال 5 هزار هکتار کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه ها تا سال 1400

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه پنج‌ساله ششم پیش بینی شده است تا سال 1400 به میزان 5 هزار و 53 هکتار کشت از فضای باز به محیط های کنترل شده منتقل شود.

انتقال 5 هزار هکتار کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه ها تا سال 1400

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با ایانا با اشاره به مزایای اجرای انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به محیط کنترل‌شده به‌صورت پایلوت در 8 استان کشور گفت: در گلخانه و سایبان‌ها مصرف آب در گلخانه‌ها نسبت به فضای باز به میزان 8 برابر کاهش می‌یابد، همچنین سبب آزادسازی اراضی قابل‌کشت به میزان 90 درصد و افزایش عملکرد تولید متناسب با نوع محصول به میزان 5 تا 10 برابر می‌شود.

تقوی ادامه داد: در راستای بند پ ماده 35 قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر حمایت از توسعه گلخانه‌ها و انتقال کشت از فضای باز به محیط کنترل‌شده و ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی این انتقال به‌منظور افزایش بهره‌وری و حفظ منابع آب‌ و خاک کشاورزی، ارتقای بهره‎وری آب، افزایش عملکرد تولید، افزایش اشتغال، افزایش صادرات و آزادسازی اراضی برای کشت محصولات کم‌آب بر با ارزش اقتصادی بالا انجام می‌شود.

 وی به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اطلاع‌رسانی به کلیه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در خصوص محدودیت برای تولید انواع خیار و فلفل در فضای باز از سال زراعی 1400-1399 اشاره و تصریح کرد: بر این اساس برنامه انتقال کشت بخشی از سبزی و صیفی فضای باز به محیط کنترل‌شده در سال جاری به صورت پایلوت در هشت استان اصفهان، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، یزد و جنوب کرمان در حال اجرا است.

تقوی به برنامه انتقال کشت بخشی از سبزی و صیفی فضای باز به محیط‌های کنترل‌شده طی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: طی برنامه پنج‌ساله ششم پیش بینی شده است تا سال 1400 به میزان 5 هزار و 53 هکتار  کشت از فضای باز به محیط های کنترل شده منتقل شود.

وی با تأکید بر اینکه متقاضیان انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به محیط کنترل‌شده می‌توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی شهرستان‌ها از حمایت ویژه برخوردار شوند، افزود: تسهیلات بانکی، مشاوره رایگان، تسریع و تسهیل در فرآیند صدور مجوزها از مزایای اجرای این طرح است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید