Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

ثبت رکورد تاریخی با معرفی 51 رقم جدید زراعی و باغی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با معرفی 51 رقم جدید زراعی و باغی در سال جاری، رکورد معرفی ارقام جدید گیاهی در یک سال شکسته شد.

ثبت رکورد تاریخی با معرفی 51 رقم جدید زراعی و باغی

به گزارش خبرنگار ایانا،؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در چهارمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی با بیان اینکه امسال با معرفی 51 رقم جدید زراعی و باغی رکورد معرفی ارقام گیاهی شکسته شده است، گفت: به خاطر محدودیت‌های اقتصادی دشمنان و بدخواهان فشارهای زیادی به ایران، اهمیت کشاورزی و تولید داخل در این بخش را چند برابر بیشتر کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: دولت ها در پی تامین امنیت غذایی ملت خود هستند و افزایش روز به روز تقاضا باعث شده است که توجه به این مهم بیش از پیش شود.

 حجتی با بیان اینکه با افزایش رفاه و افزایش جمعیت و محدودیت‌های اقلیمی بسیاری از کشورها که در گذشته آب و خاک داشتند امروز دچار محدودیت شده‌اند، ادامه داد: کشور ما نیز محدودیت‌ اقلیمی بویژه در بخش آب دارد.

وی با تاکید به اینکه آمریکا از صادرات غذا به عنوان سلاح استفاده می‌کند، تصریح کرد: اظهارنظرهایی توسط برخی از مسئولین و اقتصاددانان در کشور شنیده می‌شود که عنوان می‌کنند که چه دلیلی دارد که ما نیازهای خود به محصولات کشاورزی را حتما در داخل کشور تولید کنیم بلکه می‌توانیم آنها را واردات کنیم؛ این اظهارنظرها به کل غلط است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا و کشورهای توسعه یافته تلاش می‌کنند غذای خود را در داخل کشور تولید کنند و از تولیدات محصولات غذایی خود حتی به عنوان یک سلاح علیه دیگر کشورها در هنگام صادرات استفاده می‌کنند که این امر حتی منجر به از بین رفتن منابع طبیعی کشورشان نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور آمریکا مشکلات ذخایر ارزی، تحریم و دلار ندارد، گفت: با این همه به تولید محصولات کشاورزی اهمیت می‌دهد و همواره تلاش می‌کند که امنیت غذایی خود را در داخل کشور تامین کند. کشور ژاپن نیز به عنوان سومین اقتصاد برتر دنیا با وجود امکاناتی که در اختیار دارد و عضویت در اکثر پیما‌ن‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در برخی از مواقع که ناچار به واردات است؛ برنج وارداتی را به پناهندگان و سازمان‌های بین المللی امدادی اهدا می کند و آن را وارد کشور نمی کند و این در حالی است که قیمت تمام شده این محصول در ژاپن بسیار بیشتر از قیمت وارداتی آن است ؛ زیرا ژاپن اراضی خرد و مقدار کمی زمین در اختیار دارد اما خودکفایی 91 درصدی در تولید برنج دارد و به آن اهمیت ویژه‌ای می دهد.

حجتی افزود: بر اساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس، کشور ترکیه 15 تا 17 میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی پرداخت می‌کند تا کشاورزان این کشور بتوانند با محصولات کشاورزی دیگر کشورها رقابت کنند.

وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین کشورهای توسعه یافته صدها میلیارد دلار به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند.

حجتی در ارتباط با ارزش واقعی نرخ دلار نیز گفت: سال‌ها نرخ دلار با فروش نفت پایین نگه داشته‌ شد و واردات محصولات کشاورزی به پشتوانه این پول انجام شد.

تولید داخل با واردات نمی تواند رقابت کند

وی در این باره گفت: باید توجه داشت که نرخ دلار به صورت حمایتی پایین است و در این صورت محصول کشاورزی که وارد کشور می شود تولید داخل نمی‌تواند با آن رقابت و برابری کند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید به اینکه در گذشته با فروش نفت و دلارهای حاصل از آن واردات انجام می شده و برخی عقیده داشتند که قیمت کالا ارزان تر از داخل تولید می شود، گفت: برخی چنین استدلال می‌کنند و سر و صدا راه می‌اندازند که چرا باید وقتی می‌توان کالا را با قیمت ارزان‌تر وارد کرد در داخل تولید انجام شود؟

حجتی یادآور شد: در حال حاضر با افزایش بی‌رویه نرخ دلار دیگر واردات محصولات کشاورزی به صرفه نیست و حتی صادرات برخی از محصولات کشاورزی به صرفه شده و برای برخی از محصولات محدودیت صادرات گذاشته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در اکثر کشورها به صادرات محصولات کشاورزی خود یارانه صادرات پرداخت می کنند، گفت: باید عوارض صادراتی برای صادرات محصولات کشاورزی پرمصرف در داخل وضع شود و ممنوعیت آن صحیح نیست.

حجتی گفت: با آب و خاکی که در اختیار داریم توان تولید محصولات کشاورزی بیشتری را داریم اما برخی با تولید محصولات کشاورزی در کشور را منجر به از دست رفتن منابع آب، محیط زیست و نشست زمین عنوان می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر در بخش کشاورزی میزان تولید محصولات کشاورزی افزایش داشته اما میزان استفاده از آب تغییری نداشته که این به معنی افزایش بهره‌وری و تولید در واحد سطح است.

حجتی با تاکید به هوچی‌گری رسانه های بیگانه گفت: بیگانگان منتظر آن بودند که  کشور در واردات محصولات کشاورزی وابسته باشد و سالانه 6 میلیون تن گندم وارد کنیم تا تحریم‌ها فشار بیشتری به کشور بیاورد؛ اما اکنون شرایط این طور نیست و فریبکارانه دلسوزی می‌کنند که سرزمین و محیط زیست ایران به خاطر کشاورزی در حال از بین رفتن است.

افزایش قیمت غذایی با تحریم‌های آمریکا

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه وضعیت تأمین امنیت غذایی کشور امروز بهتر است، گفت: هم‌اکنون 3 میلیون تن کالای کشاورزی در بندر امام خمینی (ره) وجود دارد و وضعیت تأمین امنیت غذایی کشور به شکلی بی‌سابقه‌ای مناسب است.

حجتی با تأکید به اینکه تنها در بخش خوراک دام و طیور وابستگی به صادرات وجود دارد، افزود: در این بخش نیز وضعیت تأمین به شکل مناسبی انجام‌شده است اما دشمنان با افزایش هزینه کارشکنی می‌کنند.

وی گفت: زمانی که قیمت خرید تضمینی گندم در کشور ما 1100 تومان بود برخی خواستار واردات گندم به قیمت 900 تومان بودند و استدلالشان بر منطقی نبودن و قیمت بالاتر این محصول در کشورمان بود که البته قیمت 900 تومانی گندم وارداتی به خاطر وجود دلارهای نفتی بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از برخی اقتصاددانان گفت: هر زمان با عرق جبین خود ارز به دست آوردید، می‌توانید قیمت تمام‌شده گندم و دیگر محصولات کشاورزی را در ایران با سایر کشورها مقایسه کنید.

وی با تصریح این موضوع که زمانی که می‌خواهیم کسری غذای مورد نیاز خود را تأمین کنیم با مشکل مبادله ارز مواجه هستیم، افزود: این در حالی است که بخواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم نیز هزینه‌های گزافی به خاطر تحریم‌ها به کشور اعمال می‌شود که این امر منجر به افزایش هزینه غذای سفره مردم خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید تلاش‌های بیشتری توسط محققان ما صورت ‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه امروز 51 رقم بذر جدید توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی‌شده است، گفت: آیا ظرفیت‌های علمی کشور در بخش کشاورزی همین است که مشاهده می‌شود؟ و آیا ما توان بیشتری نداریم؟

حجتی با خطاب قرار دادن رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: درست است که تعداد این ارقام در مقایسه با تعداد رقم های معرفی شده در سال قبل بیشتر شده است اما از شما می‌خواهم که روش‌هایتان را عوض کنید.

وی با تأکید به اینکه باید اموال دولت حفظ شود اما دانش فنی را باید هوشمندانه در اختیار بخش خصوصی قرارداد، افزود: همه امکانات خود را در اختیار  تولیدکنندگان قرار دهید تا تولیدات کشور افزوده شود.

حجتی تصریح کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای انتقال دانش به بخش کشاورزی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در قراردادها دنبال مشارکت باشید و با دنیا تعامل کنید.

حجتی بابیان اینکه بیشتر مسیرهایی را که ما در حال طی کردن هستیم یا می‌خواهیم طی کنیم، دنیا طی کرده است، گفت: بنابراین به شکل مستقیم و غیرمستقیم با دنیا در تعامل باشیم.

وی بابیان اینکه معمولاً تحقیقات را از صفر و نیمه صفر شروع می‌کنیم، گفت: بسیار اتفاق افتاده که محققی در یک شهر تحقیقی را شروع کرده، محققی در شهر دیگر آن را از صفر تکرار می‌کند درحالی‌که کار محقق قبلی نیمه‌تمام مانده است.

معرفی 51 بذر رکورد معرفی ارقام را شکست

حجتی بابیان اینکه رکورد معرفی بذر با معرفی 51 بذر جدید در سال جاری در کشور شکسته شده است گفت: مؤسسات تحقیقاتی با بخش خصوصی و تولیدکنندگان مشارکت کنند زیرا اگر مشارکت صورت بگیرد موفق‌تر خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان افزود:  اگر در تولید محصولات کشاورزی مختلف به نصف رکورد کشاورزان نمونه کشور برسیم، میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور ما دو برابر می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید