Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

کاهش وابستگی معیشتی مردم در حفظ جنگل ها موثر است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: کاهش وابستگی معیشتی مردم در حفظ جنگل ها و منابع طبیعی موثر است.

کاهش وابستگی  معیشتی مردم در حفظ جنگل ها موثر است

شمس الله شریعت نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایانا، با اشاره به ثبت جهانی جنگل های هیرکانی از سوی یونسکو، اظهار کرد: مهم تر از بحث ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، این است که چطور این جنگل ها را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: حفظ جنگل ها و منابع طبیعی کشور وقتی اتفاق می افتد که وابستگی معیشتی مردم به این منابع را از بین ببریم و متاسفانه در حال حاضر این وابستگی خیلی بیشتر از گذشته شده است، چون جمعیت افزایش یافته و بالطبع نیازها هم زیادتر شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت جهانی جنگل های هیرکانی زمینه استفاده از کمک های بین المللی برای حفظ آنها را فراهم می کند؟ گفت: تاکنون که شاهد دریافت کمکی نبوده ایم اما چنانچه ثبت جهانی این جنگل ها به دریافت کمک های بین المللی در جهت حفاظت از آنها منجر شود، گام های امیدوارکننده ای برداشته خواهد شد.

شریعت نژاد خاطرنشان کرد: اگر جنگل های هیرکانی به عنوان میراث جهانی شناخته شده است یعنی جهان باید برای این میراث هزینه کند. باید دید آیا حاضر به هزینه کردن هستند؟ و اگر حاضرند، این هزینه به اندازه ای هست که ما بتوانیم آن را حفظ کنیم؟ به نظر می رسد باید در این زمینه تعهدی از مجامع جهانی اخذ می شد و بعد متعهد به حفظشان می شدیم. به هرحال وقتی درخواست ثبت جهانی این جنگل ها را ارایه کردیم متعهد شدیم که این جنگل ها را حفظ کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ارزش جنگل های هیرکانی ایران، تصریح کرد: جنگل های هیرکانی ما از نظر قدمت، اجداد جنگل های اروپایی محسوب می شوند بنابراین ارزش بسیار بالایی دارند. این جنگل ها تنوع زیستی گسترده و واریته های متعددی دارند که به آنها موقعیت ویژه ای بخشیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، افزود: ایجاد این جنگل ها در شرایط معتدله در این نقطه از کره زمین و با این طول و عرض جغرافیایی بسیار منحصر به فرد است که در هیچ جای دنیا پیدا نمی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید