Iranian Agriculture News Agency

اصغری خبر داد:

ارزآوری 1.2 میلیارد دلاری صادرات سبزی و صیفی

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال گذشته 3.3 میلیون تن انواع سبزی و صیفی به کشورهای مختلف صادر شد و این صادرات بالغ بر 1.2 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

  ارزآوری  1.2 میلیارد دلاری صادرات سبزی و صیفی

حسین اصغری لسکوکلایه مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا با اشاره به این که در سال گذشته 3.3 میلیون تن انواع سبزی و صیفی به کشورهای مختلف صادر شده است، اظهار کرد: این صادرات بالغ بر  1.2 میلیارد دلاری برای کشور ارزآوری داشته است.

وی ادامه داد: این محصولات به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، آذربایجان و کشورهای اروپایی صادر شده؛ همچنین کشور روسیه یکی از  عمده دریافت کنندگان محصولات سبزی و صیفی کشور ما بوده است.

اصغری ادامه داد: شرایط اقلیمی مناسب کشور سبب شده تا در چهارفصل سال بتوانیم محصولات مختلف سبزی و صیفی را تولید کنیم و این محصولات کشاورزی ارزش اقتصادی خوبی را برای کشاورزان به همراه دارد.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی، انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به فضای گلخانه‌ای را از سیاست های مهم در حال اجرا عنوان کرد و افزود: در حال حاضر، 25 میلیون تن محصول سبزی و صیفی از حدود 800 هزار هکتار سطح زیر کشت، برداشت می شود.

وی با اشاره به سیاست‌های در حال اجرا برای کاهش مصرف آب و افزایش کیفیت تولید سبزی و صیفی، گفت: توسعه روش‌های جدید و استفاده از آبیاری موضعی یا میکرو، کشت نشایی و استفاده از مالچ پوششی پلاستیک جزو سیاست های در حال اجرا برای افزایش تولید این محصول و کاهش مصرف آب است.

اصغری با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری آب و تولید محصول بیشتر با استفاده از نهاده های کمتر از جمله آب یکی دیگر از مهمترین سیاست‌های در حال اجرا است، گفت: همچنین کیفیت بالای تولید سبزی و صیفی در کشور، قابلیت صادراتی آن را افزایش داده ‌است.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی افزود: سعی داریم تا تمامی سطح زیر کشت سبزی و صیفی را از طریق سیستم آبیاری میکرو کشت شود، همچنین تولید محصولاتی از جمله کاهو، کلم، خربزه و هندوانه با کشت نشایی انجام شود که خوشبختانه به سرعت در حال گسترش است.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی ادامه داد: درصدد آن هستیم در استان گیلان بعد از کشت برنج و در زمان خالی بودن شالیزار تا کشت مجدد، با توجه به وضعیت بارندگی و عدم نیاز  آبی محصولاتی مانند سبزی، صیفی، علوفه و دانه‌های روغنی را به‌عنوان کشت دوم انجام دهیم تا درآمد کشاورزان منطقه افزایش پیدا کند و در  تولید این محصولات آب کمتری مصرف شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید