Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد:

اجرای کشاورزی هوشمند در ۲ هزار هکتار از اراضی دزفول

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، هوشمندسازی کشاورزی را موجب صرفه جویی در مصرف آب، سموم و کودهای شیمیایی دانست و از اجرای طرح پایلوت کشاورزی هوشمند در2 هزار هکتار از اراضی شهرستان دزفول خبر داد.

اجرای کشاورزی هوشمند در ۲ هزار هکتار از اراضی دزفول

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تاکید بر اهمیت هوشمندسازی بخش کشاورزی، اظهار کرد: امروزه استفاده از تکنولوژی و فنون دانش‌بنیان در تمام حوزه‌های فعالیت اقتصادی نمود پیدا کرده و کارآیی آن به اثبات رسیده است. یکی از بحث‌های جدی که با استفاده از تکنولوژی، قابلیت اجرا یافته است هوشمندسازی بخش کشاورزی است.

وی افزود: در بخش کشاورزی، اتلاف منابع تولید به شدت بالاست و شاید دلیل آن هم کم سود بودن این بخش است. این موضوع سبب شده که توجیه اقتصادی چندانی برای فعالان بخش کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود نداشته باشد. بنابراین دولت باید در زمینه توسعه زیرساخت‌ها از جمله هوشمندسازی بخش کشاورزی اقدام کند.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به مصرف بخش عمده منابع آب کشور در بخش کشاورزی، گفت: اگر ما بتوانیم تنها ۱۰ درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی را با استفاده از هوشمندسازی آبیاری کاهش دهیم، معادل تمام مصارف دیگر از جمله شرب و صنعت، آب جدید تولید می‌شود. به عبارت دیگر، آب در اختیار شرب و صنعت ۲ برابر خواهد شد. این باعث می‌شود که امکان ۲ برابر کردن صنایع و جمعیت مصرف‌کننده آب فراهم شود.

پاپی‌زاده در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این، امکان صرفه‌جویی در مصرف کود و سموم هم فراهم خواهد شد. این امر سبب می‌شود که هم کشاورزان هزینه کمتری را متحمل شوند و هم محصولات سالم‌تری به بازار عرضه گردد.

وی خاطرنشان کرد: بارها شاهد بوده‌ایم که وقتی کشاورز می‌بیند گوشه‌ای از مزرعه‌اش مورد هجوم آفت قرار گرفته است، همه مزرعه را سم‌پاشی می‌کند، در حالی که می‌توان با استفاده از تکنولوژی روز، به صورت لکه‌ای و به میزانی که سیستم‌های هوشمند تشخیص می‌دهند، از سم بهره برد.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح پایلوت کشاورزی هوشمند در شهرستان دزفول خبر داد و افزود: با توافقی که با وزرای جهاد کشاورزی و ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت، 2 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دزفول را به عنوان پایلوت برای اجرای سیستم هوشمند کشاورزی انتخاب کردیم.

پاپی‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر، مطالعات این طرح انجام شده و هوشمندسازی مزارع دزفول در حال اجراست. با اجرای این طرح، مصرف آب، هزینه‌های تولید و مصرف سموم و کودهای شیمیایی تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید