Iranian Agriculture News Agency

معاون استاندار فارس:

حذف موازی کاری برای ایجاد نهضت گلخانه در استان فارس الزامی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اخذ مدارک و وجوه مربوطه توسط سازمان نظام مهندسی و بانک کشاورزی، گفت: به منظور ایجاد نهضت گلخانه حذف موازی کاری الزامی است.

حذف موازی کاری برای ایجاد نهضت گلخانه در استان فارس الزامی است

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، یدالله رحمانی در هشتمین نشست ستاد ویژه توسعه تولید در محیط های کنترل شده، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت بحرانی آب، با تاکید استاندار اندیشمند در صدد ایجاد نهضت گلخانه ای در استان فارس هستیم.

وی با اشاره به اینکه از ملاک های ارزیابی فرمانداران تحقق توسعه گلخانه‌ها است، گفت: تاکنون اجرای 1050 هکتار گلخانه، 503 هکتار سایبان، 18 روستای گلخانه ای و 16 شهرک گلخانه ای جزو تعهدات فرمانداران قرار گرفته است.

رحمانی به اهمیت توسعه تولید در محیط های کنترل شده اشاره کرد و اظهار داشت: چهار مورد توسعه شهرک های گلخانه ای، گلخانه های کوچک مقیاس، روستا گلخانه و پوشش های سایبان در برنامه شهرستان ها باید وجود داشته باشد و در این راستا به طور منظم نشست‌هایی در استانداری فارس برگزار می‌شود و پیش از این فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی 14 شهرستان با حضور در نشست‌ها، چالش‌های توسعه گلخانه حوزه خود را مطرح کردند و راه‌کارهایی مصوب شد و در این نشست نیز مسائل و مشکلات چهار شهرستان دیگر نیز بررسی و سطوح ابلاغی آنها برای اجرا مصوب می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس بیان کرد: همزمان با انتقال کشت فضای باز به گلخانه ها باید مسائل و مشکلات صادرات به جد پیگیری شود از این رو پیشنهاد ها و راه کارهای لازم باید در کمیته صادرات محصولات غیر نفتی مطرح شود.

رحمانی تاکید کرد: مسائل و مشکلات کلیه گلخانه ها باید با اولویت در کارگروه رفع موانع تولید بررسی شده و

دستگاه های خدمات رسان نیز باید با اولویت به گلخانه ها نگاه کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در ادامه از سازمان نظام مهندسی خواست در جلسه آتی، فرآیند صدور مجوزها از ابتدای سال 1394 تاکنون و نحوه تبدیل آن به پروانه بهره برداری با بررسی آسیب شناسی مربوطه را به جلسه ارائه دهند.

ghasemi

برای توسعه پرشتاب گلخانه، الزام نکاشت سبزی و صیفی در فضای باز باید قانون شود

در ادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: هم اکنون در این استان بیش از 650 هکتار گلخانه داریم و سطح تحقق یافته احداث سایبان در سال جاری تاکنون 13.3 هکتار است.

محمد مهدی قاسمی با اشاره به اینکه ثابت شده است پوشش سایبان می تواند از عارضه زوال مرکبات جلوگیری کند، افزود: امروز هزینه تمام شده اجرای یک هکتار پوشش سایبان، 150 میلیون تومان است که با توجه

به صرفه جویی 40 درصدی آب، جلوگیری از تگرگ، آفتاب سوختگی، آفات و بیماری ها برای باغدار مرکبات عدد قابل توجهی نیست.

وی در مورد ساماندهی تولید تصریح کرد: ما مکررا گفته ایم با انتقال 80 هزار هکتار کشت فضای باز محصولات سبزی و صیفی  به 7 هزار هکتار گلخانه به دنبال تولید محصولات مورد نیاز جامعه به همان میزان و حتی بیشتر هستیم و البته در صورت صادرات محصولات، ارزش افزوده بیشتری عاید تولیدکننده خواهد شد.

به گفته قاسمی، سطوح قابل کشت سبزی و صیفی در شهرستان ها همه ساله توسط سازمان جهادکشاورزی تعیین و توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی به بهره برداران اطلاع رسانی می‌شود و حتی از ائمه جمعه و جماعت هم کمک گرفته می شود، منتهی الزامی بابت اجرای آن وجود ندارد و پیشنهاد ما این است که برای توسعه پرشتاب گلخانه، الزام نکاشت سبزی و صیفی در فضای باز باید به صورت قانون در بیاید.

این مقام مسئول در قسمت دیگری از سخنانش اظهار کرد: با هماهنگی انجام شده با سازمان آب منطقه ای استان فارس مقرر شد کشاورزانی که در اراضی آب خور بین سد سلمان تا سد درودزن تمایل به احداث گلخانه داشته باشند و نیز کشاورزان منطقه کامفیروز در صورتی که چاه های غیر مجاز خود را پلمب کنند، آب برای توسعه گلخانه ها در اختیار آنان قرار گیرد.

در این نشست، توسعه تولید در محیط های کنترل شده  برای شهرستان داراب به میزان 50 هکتار گلخانه، 20 هکتار سایبان و 40 هکتار شهرک گلخانه ای برای سال جاری و 150 هکتار گلخانه طی سه سال آینده در نظر گرفته شد، همچنین برای شهرستان فسا میزان ده هکتار گلخانه کوچک مقیاس، 40 هکتار شهرک گلخانه ای و 70 هکتار سایبان برای سال جاری و برای شهرستان زرین دشت میزان 15 هکتار گلخانه، 30 هکتار سایبان و یک شهرک گلخانه ای مصوب گردید.

هشتمین جلسه ستاد ویژه توسعه تولید در محیط های کنترل شده استان فارس ، به ریاست رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری،  دبیری محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و با حضور فرمانداران شهرستان های داراب، زرین دشت ، فسا و سروستان برگزار شد و مسائل و مشکلات توسعه گلخانه در سه شهرستان داراب، زرین دشت و فسا توسط فرمانداران مطرح شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید