Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

توسعه کشاورزی هوشمند از اولویت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشاورزی هوشمند از اولویت های در دستورکار سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است.

توسعه کشاورزی هوشمند از اولویت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا، کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری امروز که در موسسه تحقیقات بین المللی تاس‌ماهیان دریای خزر در رشت برگزار شد با بیان اینکه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی  بزرگترین سازمان ترویجی در سطح کشور و منطقه است، گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ نفر عضو هیئت علمی و ۷۵۵ پژوهشگر در ۳۰۰ ایستگاه تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند.

وی با تاکید به اینکه در طرح نظام نوین ترویج بیش از ۱۰ هزار نفر در دهستان ها مشغول فعالیت هستند، افزود: در 1300 مرکز خدمات کشاورزی سیاست های مبتنی بر یافته های نوین تحقیقات کشاورزی دنبال می شود.

خاوازی با اشاره به اینکه نظارت بر ثبت و گواهی نهال‌ها و همچنین حفظ ذخایر ژنتیک بخش کشاورزی با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، افزود: پایش منابع تولید، خاک و مسائل مرتبط با اقلیم در بخش کشاورزی نیز بر عهده این سازمان تحقیقاتی است.

وی در خصوص برگزاری روز مزرعه نیز گفت: در این روز انتقال یافته‌های بخش کشاورزی برای بهره برداران و محققان صورت می گیرد که بسیار موثر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه روز مزرعه در حوزه زراعی، باغی و جانوری برگزار می‌شود، گفت: در این روز بهره برداران زیادی حضور دارند و دانش آنها با یکدیگر تبادل می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به کشاورزی هوشمند اشاره کرد و گفت: این موضوع به شدت در حال پیگیری است و در یک سال گذشته با تمامی شرکت های دانش بنیان و سایر شرکت های فعال در این بخش جلسات متعددی برگزار شده است.

آغاز پایش سلامت محصول برنج

مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور نیز در این نشست با بیان اینکه پایش سلامت محصول برنج از سال گذشته آغاز شده است، گفت: محصول برنج به دلیل داشتن دو تا سه پوسته برای رسیدن به برنج سفید آلاینده زیادی را به همراه خود ندارد.

وی افزود: در مراحل تولید برنج آلودگی در مزارع مشاهده نشده است و پایش این مزار همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص معرفی دو رقم "آنام" و "تیسا" نیز گفت: آنام در فروردین امسال رسما معرفی و به تولید تجاری رسیده است. رقم تیسا برنج کیفی و پرمحصولی است که از طریق یک رقم محلی و یک لاین پرمحصول در این موسسه تولیدشده که با عملکرد حدود 7 تن در هکتار کیفیت مطلوب پخت دارد و ارتفاع بوته آن حدود 110 سانتیمتر است.

حسینی از دیگر مشخصات این نوع رقم برنج را مقاومت کامل به بیماری بلاس و مقاومت نسبی به آفات و بیماری‌هایی مثل کرم ساقه‌ خوار، شیت‌بلایت و لکه قهوه‌ای عنوان کرد و گفت: طول کاشت تا برداشت این رقم حدود 92 تا 95 روز است و با ارقام بومی مثل طارم و یا هاشمی 4 تا 5 روز تفاوت دارد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در خصوص مشخصات رقم زراعی آنام نیز گفت: این رقم حاصل تلاقی برنج هاشمی و صالح بوده و عملکرد دانه آن 4.8 تا 6  تن در هکتار است و دانه 2.5 تا 2.6 گرمی دارد.

حسینی افزود: آنام دارای تعداد دانه پر 135 تا 145 و ارتفاع بوته 93 تا 102 سانتیمتر است و جزو ارقام زودرس 100 تا 104 روزه به‌حساب می‌آید.

حسینی ادامه داد: رقم جدید آنام به دلیل زودرس بودن، مقاومت در برابر بیماری ها، مصرف کمتر آب و با دارا بودن عملکرد قابل‌قبول به همراه کیفیت پخت مطلوب مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و رقم آنام جدید پتانسیل‌های بالاتری نسبت به رقم قبل دارد

وی درباره نیاز آبی رقم آنام نیز گفت: نیاز آبی این محصول به دلیل زودرس بودن بسیار کم بوده (4500 مترمکعب) و برای این منظور آبیاری تناوبی با فاصله به 7 روز دارد و آبیاری تا 5 سانتیمتر توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: مجموع ارقام اصلاحی موسسه تحقیقات برنج از سال 1345 تا 1397، 52 رقم مانند رقم دیلم و شیرودی و غیره بوده است.

مریم فلاحی رئیس موسسه بین المللی تحقیقات تاس ماهیان دریای خزر  نیز در این نشست با بیان اینکه رهاسازی ماهیان نسل مولد در دریای خزر در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار مورد بوده است، گفت: امسال در گیلان یک میلیون ماهی مولد خاویاری رهاسازی شده است.

وی افزود: امید می‌رود در سال‌های آتی ماهیان خاویاری دریای خزر احیا شود.

فلاحی با بیان اینکه در کل دنیا خاویار با نام خاویار دریای خزر شناخته می‌شود، گفت: در حال فعالیت برای افزایش ذخایر  ماهیان خاویاری این دریاچه هستیم.

وی  از دلایل کاهش ماهیان خاویاری دریای خزر را صید قاچاق و عوامل محیطی عنوان کرد و افزود: امید می‌رود در طولانی مدت، ماهیان خاویاری دریای خزر افرایش یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید