Iranian Agriculture News Agency

عبدالحی خبر داد:

تولید 500 هزار تن آبزی در کشور

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: در سال ۵۷ تولید آبزیان ۳ هزار و ۲۰۰ تن بوده که در حال حاضر تولید در این حوزه به 500 هزار تن رسیده است.

تولید 500 هزار تن آبزی در کشور

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا، حسینعلی عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران در مراسم روز مزرعه که با هدف ارائه راهکارهای کمی و کیفی تولید بچه ماهیان خاویاری برگزار شد، با بیان اینکه ایران یکی از برندهای اصلی پرورش ماهیان خاویاری است، گفت: در سال ۵۷ تولید ماهیان و آبزی‌پروری ۳ هزار و ۲۰۰ تن بوده که در حال حاضر تولید در این حوزه به 500 هزار تن رسیده است.

وی در رابطه با وضعیت شیلات و جایگاه ایران افزود: ایران در آبزی پروری رتبه نوزدهم در جهان را دارد و ماهیان خاویاری ایران بعد از چین و روسیه جزو چهار کشور اول دنیا است.

عبدالحی با اشاره به اینکه در بیست استان کشور مانند قم خاویار تولید می‌شود، گفت: همچنین در ۱۰ مزرعه در استان هرمزگان نیز پرورش ماهیان خاویاری انجام می‌شود.

معاون سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تولید خاویار پرورشی باید جایگزین خاویار وحشی شود، گفت: صید ماهیان خاویاری وحشی ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۲۲ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود داشته است، تصریح کرد:هم اکنون تعداد این مزارع به ۱۲۶ مزرعه افزایش یافته است که نتیجه همراهی و همسویی بخش خصوصی و بخش دولتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای بیست استان کشور مجوز تولید ۱۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۰۰ تن خاویار صادر شده است، افزود: تولید خاویار پرورشی در سال 97 به 6 تن رسیده است.

عبدالحی با بیان اینکه نیازمند تنوع گونه در توسعه ماهیان خاویاری هستیم، ادامه داد: در حال حاضر عموم ماهیان خاویاری پرورشی از نوع فیل ماهی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سهم شیلات از تولیدات بخش کشاورزی حدود یک درصد است، افزود: سهم درآمدی این بخش در حدود ۱۰ درصد است که سهم قابل توجهی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید