Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

پیش بینی افزایش 6 درصدی صید آبزیان در خلیج فارس

صیادی در جزایر تنها به روش لانگ لاین انجام می‌شود

مدیر کل شیلات هرمزگان گفت: صیدهایی که برای صادرات انجام می شوند، بیشتر شامل گونه ماهی یال اسبی است که صد در صد صادر می‌شود، همچنین آبزیانی مانند میگو و ماهی پرورشی هم سهم بالایی در صادرات دارند.

پیش بینی افزایش 6 درصدی صید آبزیان در خلیج فارس

محسن یکتا‌پور مدیر کل شیلات هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با میزان افزایش صید آبزیان در ماه های اخیر اظهارکرد: صید آبزیان به نسبت سال گذشته افزایش داشته و ما پیش بینی می کنیم تا پایان سال نسبت به سال 97 حدود 6 درصد افزایش صید در حوضه خلیج فارس داشته باشیم.

یکتاپور در رابطه با انواع ماهیان پرورش یافته و صید شده در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ماهیان هَوور، تن ماهیان، ماهیان صید ساحلی، هامور، طلال، شیر، انواع حلوا و انواع قطر ماهیانی هستند که برای مصارف داخلی و صادراتی صید می‌شوند.

وی  گفت: صیدهایی که برای صادرات انجام می شوند، بیشتر شامل گونه ماهی یال اسبی است که صد در صد صادر می‌شود، همچنین آبزیانی مانند میگو و ماهی پرورشی هم سهم بالایی در صادرات دارند.

مدیر کل شیلات هرمزگان در رابطه با زمان شروع صید تصریح کرد: در تمامی طول سال صید انجام می شود به جز فصول تقویم ممنوعیت‌ها که از طرف اداره کل اعلام می‌شود. البته بیشتر ممنوعیت‌ها به دلیل پیک تخم‌ریزی آبزیان بوده و زمان آن معمولا در فصل بهار است.

یکتاپور افزود: در راستای طرح توسعه جزایر و حذف تورهای گوشگیر غیر استاندارد در حال حاضر در جزایر کیش و لاوان تمامی موتور لنج های صیادی به روش لانگ لاین فعالیت می کنند که تعداد اندکی هم در جزیره قشم فعال هستند، این طرح برای بقیه جزایر استان نیز در دست اقدام خواهد بود.

وی با اشاره به آمار افزایش صید و پرورش آبزیان از سال 92 تاکنون گفت: میزان تولید میگو در سال 92 حدود سه هزار و 100تن بوده که در سال 97 به 22 هزار و 181 تن رسیده است و میزان تولید ماهی در دریا صفر بوده که میزان تولید سال 97 پنج هزار و 600 تن بوده است

مدیر کل شیلات هرمزگان در رابطه با پرورش ماهی در دریا (قفس) و اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد: مهمترین بخش‌های اقدامات ما در زمینه ماهی در دریا، ورود محموله بچه ماهی شانک از فرانسه در 3 پارت توسط بخش خصوصی در مرکز تکثیر ماهیان دریایی تیاب پران، ذخیره سازی 5میلیون و 653هزار و 295 عدد بچه ماهی شانک و سوف در 31 قفس، اجرای پروژه پایلوت پرورش ماهی سرخو و میش ماهی در استخر توسط بخش خصوصی،  اخذ و صدور پروانه بهره‌برداری به میزان 11200 تن در قالب 5 گروه از سازمان نظام مهندسی و معرفی به نظام مهندسی جهت اخذ و صدور پروانه بهره‌برداری به میزان 2700 تن در قالب 3 گروه را می توان نام برد.

وی افزود: همچنین ایجاد زمینه های مشارکت با هدف توسعه و آموزش کارشناسان و انتقال تکنولوژی با سازمان بین المللی جایکا، راه اندازی و نصب 53 قفس در دریا توسط 4 شرکت در منطقه بندرلنگه و قشم، صدور مجوز جهت نرسری و تکثیر ماهیان دریایی به میزان 125 عدد و انجام مطالعات و جانمایی 113هزار تن در مناطق مستعد پرورش ماهیان دریایی در دریای عمان و خلیج فارس از دیگر اقدامات ما در رابطه با پرورش ماهی در دریا یا قفس بوده است.

یکتاپور تصریح کرد: میزان تولید در این نوع پرورش در سال 97 پنج هزار و 600 تن بوده و بالغ بر 120 نفر اشتغال زایی مستقیم داشته است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به استفاده از روش جدید رشته قلاب در صید گفت: اقدامات شایان توجهی در زمینه ترویج استفاده از روش رشته قلاب در صید صورت گرفت، به طوری که در اغلب نقاط استان به همین روش صید می کنند و همچنین در جزیره کیش تمامی لنج ها از روش لانگ لاین استفاده می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید