Iranian Agriculture News Agency

کلزا جایگزین مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بیشتر در راستای تغییر الگوی کشت

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته 4 هزار و 650 هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول کلزا رفته بود، گفت: امسال برای 17 هزار هکتار کلزای آبی و 8000 هکتار کلزای دیم در استان برنامه ریزی شده است.

کلزا جایگزین مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بیشتر در راستای تغییر الگوی کشت

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس نادر زارع تالی در مراسم جشن برداشت کلزا در مزرعه آقای آقازاده در روستای بیلوردی هریس با اشاره به اینکه این گیاه در راستای تغییر الگوی کشت جایگزین مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بیشتر همچون محصولات سبزی و صیفی، پیاز و آفتابگردان است، گفت: کلزا بهترین تناوب برای گندم و سایر غلات است و در مناطقی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند کشت این محصول توصیه می شود.

وی با بیان اینکه بیش از 85 درصد مصرف داخلی روغن های خوراکی کشور از طریق واردات تاُمین می شود، گفت: این محصول در تمامی شهرستان های استان کشت می شود و سهمیه سطح زیرکشت هر شهرستان مشخص شده است که در حال برنامه ریزی برای تهیه لیست کلزاکاران و آموزش برای آنهاست و نهاده های مورد نیاز نیز به موقع در اختیار شهرستان ها قرار می گیرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هریس هم در این مراسم گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای خود اتکایی محصولات روغنی از جمله زراعت کلزا در بازه ۱۰ ساله برنامه‌ریزی کرده است.

 مهندس محمد پرتوی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته در شهرستان هریس 67 هکتار زیر کشت کلزا بوده که از این سطح مقدار 120 تن دانه روغنی برداشت شده است افزود: امسال با توجه به توسعه کارشناسان مدیریت و رعایت دقیق زمان کاشت و استفاده از ریز دانه کارها و نهاده‌های کشاورزی و بذور هیبرید، شاهد عملکرد خوبی در زمینه تولید این محصول در شهرستان هریس هستیم.

وی با اشاره به انجام فعالیت های علمی شامل عملیات به زراعی و به نژادی محصولات زراعی،  ابراز امیدواری کرد با شناسایی و ارایه ارقام پر محصول سازگار با منطقه و نیز ترویج و رعایت عوامل به زراعی گام‌های اساسی در رسیدن به کشاورزی پایدار در این منطقه برداشته شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید