Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات استان:

شهرستان ورزقان در مسیر توسعه و رونق تولید آبزی پروری قرار دارد

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: شهرستان ورزقان در مسیر توسعه و رونق تولید آبزی پروری قرار دارد.

شهرستان ورزقان در مسیر توسعه و رونق تولید آبزی پروری قرار دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس قاسم جعفروند در جلسه کارگروه توسعه شیلات و آبزیان شهرستان ورزقان که با حضور مدیر جهادکشاورزی، نماینده فرمانداری و روسای ادارات مربوطه به عنوان اعضای جلسه در محل مدیریت شهرستان برگزار گردید، ضمن بیان این مطلب و تقدیر و تشکر از حساسیت و دغدغه های مسئولین شهرستان بخصوص فرماندار ورزقان در مورد توجه به توسعه آبزی پروری شهرستان، هدف از برگزاری جلسه را عملیاتی نمودن طرح دو هزار تنی پرورش ماهی از 10 میلیون مترمکعب آب تخصیصی حاجیلار چای به بخش کشاورزی، پنج میلیون مترمکعب از آب تخصیصی حیات رودخانه در پایاب سد و استفاده از چاه های سطحی در حاشیه رودخانه حاجیلار چای و بازگردانی آب برداشتی پس از استفاده در واحد های تولیدی آبزیان عنوان نمود.

وی گفت: انجام مناقصه برای مطالعات امکان سنجی و اجرای طرح انجام گرفته و با مشخص شدن مشاور گزارشات اولیه برای مشخص شدن مسیر حرکت روشن خواهد شد، از ادارات دخیل در اجرای طرح می خواهیم به محض عقد قرارداد در فاز مطالعات آنچه که لازم میدانند در مطالعه پیش بینی کنند.

مهندس جعفروند افزود: خواسته ما برای فاز امکان سنجی مطالعات طرح این است که طرح مربوطه جامع بررسی شود و اجرای چنین طرح بزرگی با تولید 2000 تن سالانه باید در یک زنجیره تولید دیده شود، مثلاً قبل از تولید تامین نهاده هایی همچون خوراک ماهی و بچه ماهی در نظر گرفته شود و پس از تولید در کنار مجتمع به فکر فراوری و بسته بندی و بازار محصول باشیم بنابراین زیرساخت های لازم برای هر بخش از جمله آب، برق، راه دسترسی، زمین مناسب و ... به صورت فنی و واقعی پیش بینی شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان به جایگاه شیلات در شهرستان ورزقان اشاره کرد و افزود: با توجه به پتانسیل های بالقوه برای توسعه آبزی پروری در این شهرستان از امکانات موجود استفاده نمی شود و با برنامه ای که در سال رونق تولید در پیش گرفته ایم و با حمایت های مسئولین استانی و شهرستانی که انجام می گیرد امیدواریم این شهرستان بعنوان یکی از قطب های تولید شیلات و آبزیان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده و در مسیر توسعه و رونق تولید قرار گیرد.

مهندس محمدحسن علیپور مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان در جریان کارگروه گزارش جامعی از تولیدات آبزیان در شهرستان و وضعیت مزارع فعال و غیر فعال ارائه نمود و گفت: بعلت کوهستانی بودن منطقه و شرایط مناسب آب و هوایی با بررسی که از سه سد خاکی موجود و 60 حلقه چاه کشاورزی با دبی 5 لیتر در ثانیه انجام داده ایم با همکاری و مساعدت سایر ادارات خواهیم توانست شتاب بیشتری را در توسعه آبزی پروری داشته باشیم.

لازم به ذکر است پس از برگزاری کارگروه مدیر شیلات و امور آبزیان استان از یک مزرعه پرورش ماهی قزل آلا بازدید و از نزدیک مسائل و مشکلات تولیدکنندگان را بررسی کرد.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید