Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تدوین آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک تا ۶ ماه پس از ابلاغ

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی از تدوین و ارایه آیین نامه اجرایی قانون حفاظت خاک تا ۶ ماه پس از ابلاغ آن خبر داد.

تدوین آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک تا ۶ ماه پس از ابلاغ

علیرضا پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به ابلاغ قانون حفاظت از خاک، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست موظف شده‌اند ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و ارایه کنند.

وی، ابلاغ قانون حفاظت از خاک را اقدام بی‌سابقه‌ای دانست که پس از حدود ۱۲ سال انجام شده است و خاطرنشان کرد: ابلاغ این قانون می‌تواند موجب حرکت‌های خوبی در زمینه حفاظت از این ماده ارزشمند شود.

مشاور معاون وزیر و رییس ستاد معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۱۸٫۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در چرخه کشت قرار دارد که ۸٫۷ میلیون هکتار آن را ارضی آبی تشکیل می‌دهند. بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، تنها ۱٫۳ میلیون هکتار از این اراضی از لحاظ کیفی محدودیتی ندارند و بقیه آن‌ها به نحوی دارای محدودیت هستند.

پرستار، یادآور شد: از جمله مباحثی که در قانون حفاظت از خاک مورد تاکید قرار گرفته است، بحث تهیه نقشه‌های خاک و نیز پایش اراضی است، بدین معنا که خاک اراضی کشاورزی دائماً تحت پایش قرار گیرد. این موضوع از آن جهت حایز اهمیت است که تشکیل هر سانتی‌متر خاک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال زمان نیاز دارد.

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از خروج غیرقانونی خاک، اظهار کرد: یکی از مواردی که در ماده ۲۱ قانون حفاظت از خاک به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است ممنوعیت خروج خاک از کشور است. در این قانون تصریح شده که خروج خاک‌های معدنی با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت بلامانع است.

پرستار در پایان خاطرنشان کرد: البته در گذشته هم وزارت جهاد کشاورزی مجوزی برای خروج خاک از کشور صادر نکرده است و صادرات خاک بیشتر مربوط به خاک‌های معدنی بوده است.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید