Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها خبر داد:

ایجاد بیش از 2 میلیون هکتار جنگل های دست کاشت بیابانی

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در مناطق بیابانی کشور بیش از 2 میلیون هکتار جنگل‌های دست کاشت در استان‌های مختلف کشور ایجادشده است

ایجاد بیش از 2 میلیون هکتار جنگل های دست کاشت بیابانی

فرهاد سرداری مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با ایانا بابیان اینکه در مناطق بیابانی کشور بیش از 2 میلیون هکتار جنگل‌های دست کاشت در استان‌های مختلف کشور ایجادشده است، گفت: برای ایجاد جنگل‌های دشت کاشت بیابانی از گونه‌های تاغ، نقره‌داغ، انواع آکاسیا، اسکنیل و برخی گونه‌های دیگر استفاده‌شده است.

وی با تأکید بر ایجاد 54 پارک جنگلی بیابانی به مساحت 4 هزار و 166 هکتار گفت: این پارک‌ها با آثار وسیع اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و تفرجگاهی سبب حفاظت منابع آب‌وخاک، ترسیب کربن، تعدیل اقلیم، کاهش روان آب، تقویت سفره‌های آب‌ زیرزمینی شده‌اند.

سرداری افزود: ایجاد این پارک‌ها همچنین سبب کنترل فرسایش آبی و بادی، ایجاد ثبات و پایداری نسبی اکولوژی در مناطق بیابانی می‌شود.

مدیرکل امور بیابان با اشاره به اینکه درگذشته 18 استان جزو استان‌های بیابانی در کشور محسوب می‌شدند، افزود: در حال حاضر 22 استان بیابانی در کشور وجود دارد و استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان و منطقه  ریگ بلند کاشان از جمله مناطقی است که در آن‌ها جنگل‌های دست کاشت ایجاد شده است.

وی به تمرکز جنگل‌های دست کاشت در سال‌های اخیر در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: استان خوزستان با 20 هزار و 300 هکتار نهال‌کاری در برنامه توسعه ششم بیشترین میزان کاشت را داشته است.

سرداری ادامه داد: پس از استان خوزستان استان سیستان و بلوچستان با یک هزار و 110 هکتار و استان هرمزگان با یک هزار و 30 هکتار از استان هایی هستند که بیشترین جنگل‌های دست کاشت را دارند.

وی  پیش‌بینی کرد در سال 98 از محل صندوق توسعه ملی 25 هزار و 861 هکتار نهال‌کاری، بوته کاری و نهال‌کاری روی مالچ در استان‌های مختلف انجام شود.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل ها  بابیان اینکه در این پیش‌بینی بیشترین سهم مربوط به استان خرسان جنوبی با 5 هزار و 236 هکتار است، افزود: استان سیستان و بلوچستان با 3 هزار و 870 و خراسان رضوی 2 هزار 615 هکتار بیشترین سهم نهال‌کاری، بوته کاری و نهال‌کاری روی مالچ را پس از استان خراسان جنوبی دارد.

    

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید