Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

اجرای قانون تمرکز موجب خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی شد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، جلوگیری از بروز برخی تنش ها در حوزه کشاورزی را از نتایج اجرای قانون تمرکز دانست.

اجرای قانون تمرکز موجب خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی شد

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به نتایج اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: به نظر من، قانون تمرکز یکی از قانون های خوبی بود که در مجلس نهم به تصویب رسید. متاسفانه دولت دهم فرصت اجرای این قانون را پیدا نکرد اما این قانون در دولت یازدهم عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه اجرای این قانون موجب جلوگیری از بروز برخی از تنش ها در حوزه کشاورزی شد، تصریح کرد: زمانی که وزارت بازرگانی حوزه تنظیم بازار و تامین کالا را مدیریت می کرد همیشه شاهد یک ناهماهنگی بین دو دستگاه بازرگانی و جهاد کشاورزی بودیم. به عنوان مثال، تولید روی دست کشاورز مانده بود اما مشابه آن از خارج وارد می شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: وقتی این بحث تحت عنوان قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، تصمیم گیری به شکلی پیش رفت که چندسال متمادی خودکفایی در زمینه گندم را شاهد  بودیم و در مورد برنج و کلزا هم پیشرفت های خوبی حاصل شد. از سوی دیگر، ما به یکی از کشورهای صادرکننده در حوزه محصولات دام و طیور و شیلات تبدیل شدیم.

ابراهیمی ادامه داد: الان به دلیل اینکه ارزش پول ملی ما کاهش یافته است و تولید و صادرات ارزش خود را پیدا کرده است، شاهد مقداری گرانی در همه عرصه ها هستیم. مسلما دیگر امکان اینکه به شکل قبل یک ارز دولتی با تفاوت قیمت فاحش برای واردات کالا اختصاص دهید و با این ابزار ضعیف به نحوی مدیریت کنید که این کالا به صورت عادلانه در اختیار 80 میلیون نفر قرار بگیرد، وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، وقتی دنیا به سمتی پیش رفته که ارتباطات بسیار سریع است، قیمت ها حتی در دورترین نقاط دنیا نیز خود را موازنه می کنند. در چنین شرایطی می بایست اقتصاد آزاد را تجربه و مردم خود را به مسیر صرفه جویی و تلاش و نظم هدایت کنیم. همچنین می بایست آنچه را که در قالب این یارانه ها هزینه می کردیم، نگه داریم و مستقیما در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم تا فساد را جمع کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، ضمن ابراز مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: من فکر می کنم احیای وزارت بازرگانی یک برگشت به عقب خواهد بود. ای کاش مسوولان ما به جای آنکه هر روز آزمون و خطا کنند، یک تصمیم اساسی بگیرند و اقتصاد آزاد را تجربه کنند و اجازه بدهند شفافیت اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: مگر ما در گذشته وزارت بازرگانی نداشتیم؟ مگر آن زمان این التهابات قیمت و بازار را تجربه نکردیم؟ این نشان می دهد که احیای وزارت بازرگانی حلال مشکلات نخواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید