Iranian Agriculture News Agency

در سالجاری انجام شد؛

تولید بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم در استان آذربایجان شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۸۵ مرکز خرید شامل مراکز ملکی شرکت غله و کارخانجات آردسازی استان و مراکز موقت اتحادیه تعاون روستایی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان را خریداری می‌کنند.

تولید بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس نادر زارع تالی در آئین شکرگزاری و جشن برداشت گندم شهرستان مراغه اظهار داشت: تولید بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم در استان در سالجاری پیش‌بینی شده و تا به امروز بیش از ۹۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

وی به گندم خریداری شده و نحوه پرداخت آنها به بهره‌برداران استان اشاره کرد و گفت: از مقدار وجه گندم خریداری شده تاکنون ۳۷ میلیارد تومان به بهره‌برداران پرداخت شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این آئین با اشاره به اینکه در سال گذشته 35 هزار تن گندم در شهرستان خرید گندم مازاد شد، گفت: در سالجاری تولید 69 هزار تن گندم در شهرستان پیش‌بینی شده است.

مهندس حمید شکری افزود: گندم کالایی استراتژیک بوده که در دنیا حرف اول را در تأمین امنیت غذایی می‌زند از این رو بخش کشاورزی باید نگاه ویژه ای به این محصول داشته باشد.

وی افزود: طرح تجمیع اراضی یکی از مناسبت‌ترین راه‌حل‌ها برای رشد کشاورزی در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شکری مکانیزه کردن حوزه کشاورزی را مهم عنوان کرد و گفت: توسعه مکانیزاسیون در مزارع و باغ‌ها موجب بهبود کمی و کیفی در تولید و اثربخشی مناسب در بخش آب و خاک شده و به همراه کاهش هزینه‌های تولید مسیر ارتقای بهره وری و گذر از کشاورزی معیشتی یا سنتی به مدرن را فراهم می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مراغه نیز در این آئین گفت: ۱۲ هزار و ۹۹۴ کشاورز مراغه‌ای در بیش از 32 هزار هکتار از اراضی گندم به کار کاشت، داشت و برداشت اشتغال دارند.

مهندس اسماعیل کریمی‌اصل با اشاره به اینکه سرمازدگی امسال به بیش از ۲۰ هزار هکتار از گندم‌زارها خسارت ۶۰ درصدی وارد کرد، افزود: درمجموع ۱۲ میلیارد تومان محصول گندم شهرستان مراغه بر اثر سرمازدگی خسارت دید که این سرمازدگی بیشترین خسارت را به منطقه قورچای وارد کرد.

مهندس کریمی‌اصل خاطر نشان کرد: کار برداشت گندم از ۱۰ روز پیش در مراغه آغاز و ۴۴ دستگاه کمباین بومی و ۲۰ دستگاه کمباین غیر بومی بکار گرفته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید