Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زیتون خبر داد:

تشکیل اولین زنجیره ارزش زیتون در شهرستان رودبار

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: اولین زنجیره ارزش زیتون در شهرستان رودبار استان گیلان تشکیل شد.

تشکیل اولین زنجیره ارزش زیتون در شهرستان رودبار

سید رحمت ا... پریچهر مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون در گفتگو با ایانا با بیان اینکه اولین "زنجیره ارزش زیتون" در شهرستان رودبار استان گیلان به عنوان پایلوت اول تشکیل شد، گفت: این زنجیره در شهرستان طارم سفلی در استان قزوین و شهرستان طارم علیا در استان زنجان نیز تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 هزار تن از زیتون کشور در استان گیلان تامین می شود، افزود: عمده فعالیت اقتصادی در شهرستان رودبار مربوط به زیتون است.

پریچهر با بیان اینکه تشکیل زنجیره ارزش زیتون سبب ارتباط بین تولیدکنندگان، صاحبان صنایع، فرآوری‌کنندگان و تجار خواهد شد، افزود: بر این اساس کشاورزی قراردادی مصوب وزارت جهادکشاورزی برای اطمینان تولیدکنندگان این محصول در دستور کار قرار گرفته است.

مجری طرح زیتون در بخش دیگری از صحبت های خود به مدیریت مبارزه با مگس زیتون اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت مبارزه با مگس زیتون در شهرستان رودبار به دلیل وجود باغات قدیمی در این شهر در دستور کار قرار گرفته است.

وی بابیان اینکه این آفت  در تمامی باغات دنیا وجود دارد، گفت:آفت مگس زیتون به‌عنوان مهم‌ترین آفت باغات زیتون شناخته می‌شود.

مجری طرح زیتون افزود: این آفت در باغات قزوین،زنجان و گیلان وجود دارد و مدیریت مبارزه با آن در دستور کار است.

وی بابیان اینکه فعال کردن ایستگاه‌های پیش‌آگاهی و بازدید از آن و همچنین روش‌های تلفیقی کنترل افت بر اساس آخرین دستورالعمل بازنگری شده پیشنهادشده است، گفت: مهم‌ترین موضوع در موفقیت مبارزه با این آفت مشارکت مردمی باغداران است.

پریچهر در خصوص روش تلفیقی آفت مگس زیتون نیز گفت: این روش شامل روش کنترل زراعی، روش کنترل رفتار آفت، شکار انبوه، کنترل شیمیایی و محلول‌پاشی پوششی است.

وی در پایان با تأکید به اینکه آغاز سریعتر  مبارزه با این آفت سبب کاهش خسارت باغات خواهد شد، گفت: در سال گذشته نیز این آفت وجود داشته اما به سبب همکاری دستگاه‌های مرتبط و  باغدارن خسارت قابل‌توجه نبوده است. همچنین امید می رود در سال جاری نیز با همکاری باغدران خسارت قابل توجه‌ای به باغات وارد نشود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید