Iranian Agriculture News Agency

بخشنده:

پروژه های مشارکت عمومی-خصوصی وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری کلید می‌خورد

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال برخی از پروژه های بخش کشاورزی با روش مشارکت عمومی و خصوصی کلید می خورد.

پروژه های مشارکت عمومی-خصوصی وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری کلید می‌خورد

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده امروز شنبه در حاشیه همایش تخصصی مشارکت عمومی-خصوصی در توسعه کشاورزی اظهار کرد: تبصره ۱۱ بودجه ۹۸ در بحث مشارکت عمومی-خصوصی به دستگاه های دولتی اجازه داده است تا ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای خود را برای انجام پروژه ها با روش مشارکت عمومی-خصوصی انجام دهند.

وی افزود: در بخش کشاورزی در گذشته پروژه ها از طریق پیمانکاران اجرا می شد، اما در روش مشارکت عمومی-خصوصی، ما به عنوان یک نهاد دولتی می توانیم با بخش خصوصی در مورد پروژه های جدید، نیمه تمام یا پروژه هایی که به اتمام رسید اند و یا در حال بهره برداری هستند قرارداد ببندیم و از تجربه، دانش و سرمایه های سرمایه گذار خصوصی برای خرید کالا یا خدمات عمومی استفاده کنیم.

بخشنده اظهار داشت: در این روش، دیگر نیازی نیست که از صفر تا صد پروژه ها را خودمان انجام دهیم بلکه بخش خصوصی می تواند در اجرا و بهره برداری یک پروژه در قالب آیین نامه ها و ضوابط تعیین شده از سوی سازمان برنامه و بودجه با ما مشارکت کند.

وی با بیان این که پروژه ها دارای ریسک هستند، تصریح کرد: در روش مشارکت عمومی-خصوصی، ریسک طرح های کشاورزی میان ما به عنوان نهاد دولتی و بخش خصوصی تقسیم می شود و در عین حال بخش خصوصی نیز مطمئن است که از این سرمایه گذاری که انجام می دهد سود معقول آن تضمین است و کالایش در آینده خریداری می شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای استفاده از روش مشارکت عمومی-خصوصی، یک شواری ملی در وزارت جهاد کشاورزی با مسوولیت این معاونت تشکیل شده تا به طور مستمر روند کار را پایش شود.

وی روش های سنتی برای اجرای پروژه های بخش کشاورزی را پرهزینه و ناکارآمد دانست و اذعان داشت: در شرایط کنونی تحریم و محدودیت بودجه دولتی با استفاده از روش مشارکت عمومی-خصوصی می توان از منابع بخش خصوصی برای پیشبرد پروژه ها بهره مند شد.

بخشنده پروژه ۴۶ هزار هکتاری آبرسانی با لوله به دشت سیستان و تولید نهال را از جمله پروژه هایی عنوان کرد که می تواند با روش مشارکت عمومی-خصوصی انجام شود.

وی در عین حال به پروژه های تحقیقاتی توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره و تصریح کرد: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد پروژه های تحقیقاتی توسط سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی انجام می شود که با روش مشارکت عمومی-خصوصی می توان تولید ارقام و نهال های جدید را به بخش خصوصی سپرد و وزارتخانه می تواند این ارقام را خریداری کند و یا نقش تسهیلگر را در این زمینه ایفا کند.

بخشنده در مورد تعداد پروژه هایی که امسال با روش مشارکت عمومی-خصوصی در بخش کشاورزی انجام می شود، گفت: تعداد پروژه ها بستگی به استقبال بخش خصوصی دارد و در صورت استقبال بخش خصوصی از اجرای پروژه های کشاورزی با روش مشارکت عمومی–خصوصی، ما قول می دهیم که شرایط را تسریع کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید