Iranian Agriculture News Agency

کشاورز:

افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، بالا بردن ضریب بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی و توسعه کشت نشایی را از برنامه‌ها و اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.

افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز به همراه مدیر کل غلات و محصولات اساسی وزارت کشاورزی در سفر دو روزه به استان در بازدید از مزارع تکثیری بذر گندم و واحدهای تولید و فرآوری بذر گندم در شهرستان‌های میاندوآب و اشنویه، ضمن تقدیر از عملکرد زارعین و مسئولان استانی، با اشاره به اهمیت احیای دریاچه ارومیه گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه و انتشار ریزگردها، تهدیدی بسیار جدی برای کشاورزی استان آذربایجان غربی است، از اینرو جلب مشارکت و همکاری جوامع محلی بویژه کشاورزان در این خصوص از ارکان اصلی اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

وی بر توسعه و ترویج کشت محصولات کم‌آب‌بر مانند زعفران و گل محمدی، نباتات علوفه‌ای کم‌آب‌بر نظیر تیریتیکاله و کشت مخلوط آن با جو و ماشک، تاکید کرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره بر لزوم مصرف بهینه آب کشاورزی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری همچون توسعه سیستم نوار تیپ، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم کشت چغندرقند را در اراضی حوزه آب ریز دریاچه ارومیه ریشه‌کن کنیم بلکه توسعه کشت نشائی چغندرقند و تغییر آرایش کشت به ۶۰*۴۰ که در حد قابل توجهی مصرف آب را در این محصول کاهش می‌دهد، از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص است.

کشاورز، بالا بردن ضریب بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی و حفظ و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی را دو هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

گفتنی است؛ معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی به همراه مدیر کل غلات و محصولات اساسی وزارت متبوع، در دومین روز از سفر خود به استان آذربایجان غربی از واحد تولید و فرآوری بذر گندم، مراکز خرید گندم و کلزا، مزارع سبزی و صیفی و چغندر کشت شده به روش نشایی در شهرستان بوکان از نزدیک بازدید خواهند کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید