Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی:

اعتبارات ملی قنوات در سال جاری 2 برابر شده است

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اعتبارات ملی قنوات در سال گذشته چیزی در حدود 62 میلیارد تومان بود که امسال به 125 میلیارد تومان افزایش یافته است.

اعتبارات ملی قنوات در سال جاری 2 برابر شده است

رضا سرافرازی در گفت و گو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه در حال حاضر حدود 40 هزار رشته قنات فعال در بخش کشاورزی با طول تقریبی 42 هزار کیلومتر داریم، اظهار کرد: در چندسال اخیر که کشور با شرایط اقلیمی خاصی مواجه بود، کاهش چشمگیر میزان نزولات جوی، اثرات مستقیمی روی چشمه ها و قنوات ما داشت تا آنجاکه خیلی از قنوات از چرخه بهره برداری خارج و برخی نیز دچار نقصان آبدهی شدند.

وی با اشاره به وجود عمده قنات های فعال در بخش فلات مرکزی و استان های کویری کشور، گفت: اعتبارات دولتی که در بخش قنات هزینه می شود شامل دو بخش استانی و ملی است. اعتبارات ملی در سال گذشته چیزی در حدود 62 میلیارد تومان بود که امسال با تلاش وزارت جهاد کشاورزی و حمایت های مجلس محترم به 125 میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی، افزود: اعتبارات استانی نیز هرساله متناسب با اعتبارات ملی در سطح استان ها جذب می شود. ضمن اینکه برخی اعتبارات هم از سوی بخش های مختلف همچون آستان قدس رضوی و بنیاد برکت و نیز از محل ماده 10 و 12 قانون بودجه به بحث قنوات اختصاص می یابد.

سرافرازی تصریح کرد: اقداماتی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به بازسازی و احیای قنوات انجام می شود بیشتر مربوط به پایدارسازی گالری و چاه های قنات و نیز حفاظت از قنوات در برابر سیل و نصب درپوش های آنها است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه مردم در بحث قنوات همکاری خیلی خوبی دارند و اعتبارات خوبی هم از سوی بهره برداران هزینه می شود. ما به دنبال این هستیم که الگوی مشارکتی قنوات را به بحث چاه های کشاورزی هم تعمیم دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید