Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

نظام مهندسی کشاورزی پرچم‎‌دار تسهیل در صدور مجوزها است

حذف ۷ استعلام برای دریافت مجوز در بخش تولیدات دامی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور گفت: در حال حاضر در زمینه گلخانه تمام استعلامات با دستور وزیر جهاد کشاورزی برداشته شده است و مشکلات حل شده است همچنین در حوزه دام و طیور و آبزیان ۷ استعلام برطرف شده است

نظام مهندسی کشاورزی پرچم‎‌دار تسهیل در صدور مجوزها است

شاهرخ رمضان‌نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی طبق قانون مجلس در سال ۸۰ به عنوان یک سازمان حرفه ای شروع به کار کرد. در حال حاضر ۲۵۰ هزار نفر در این سازمان مشغول به فعالیت هستند. این افراد در حوزه های مختلف آماده هستند تا با صاحبان دانش همکاری کرده و با مجموعه ای از مقررات وضع شده خود را آماده کردند تا به حوزه کشاورزی وارد شوند. تمام این اقدامات به خاطر کمک به اهداف برنامه هایی است که مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: همه سازمانها و نهادها باید در این زمینه همکاری کنند و ما در این بین از تعاونی‌ها و تشکل‌ها هم کمک خواهیم گرفت. این سازمان ماموریت دارد که دانش و اطلاعات را به عنوان یک نهاده اصلی انتقال و اشاعه دهد. سازمان نظام مهندسی از دو مقوله سازمان و نظام مهندسی تشکیل شده که نظام مهندسی مجموعه ای از موازین، قواعد، مقررات، ضوابط و آیین نامه های کار در حوزه کشاورزی است که باید تدوین و اجرا شود تا به کشاورزی ایده‌آل برسیم؛ از این نظر نظام مهندسی متعلق به تمام فعالین بخش کشاورزی است و همه می‌توانند در آن سهیم باشند.

رمضان‌نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: در دوره پنجم فعالیت این سازمان هستیم و با همین نگاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی را پیش می بریم و اولویت اول ما این است که با اتکا به همین نظامات، آیین نامه ها و استانداردها اولا شرایطی را فراهم کنیم که منابع پایه به عنوان بستر تولید در هر رشته حفظ شوند و بهره برداری صحیح از منابع را در جهت پایداری منابع پیش ببریم؛ به عنوان مثال در بحث آبزیان نسبت برداشت و صید را باید مدیریت کنیم تا پایداری منابع لطمه نخورد.

وی با اشاره به این نکته که اصلی ترین عنصر کشاورزان، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه کشاورزی هستند، تصریح کرد: تمام برنامه‌های ما برای نگهداری کشاورزان و کشاورزی کشور است که اگر نباشند علم کشاورزی در کشور وجود نخواهد داشت. ما خاستگاه کشاورزی جهان در بخش زراعت و دامداری هستیم لذا از این منظر در کشور دانشکده های بسیاری برای کشاورزی تعبیه شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در ادامه گفت: ماموریت و رسالت ما بر این است که دانش را از طریق صاحبان دانش در اختیار کشاورزان کشور قرار دهیم تا بهره‌وری افزایش پیدا کرده و از این طریق مهندسین هم نفع ببرند. این نگاه و رویکرد ما در نظام مهندسی است و خود را مکلف می‌دانیم به این امر اقدام کنیم.

وی افزود: توسعه کشت نشایی، پرورش ماهی در دریا و خلق فرصت‌های جدید در کسب و کار برای کشاورزی از اهداف ما در نظام مهندسی است. امروز خط مقدم ما توسعه کشاورزی حفاظتی، افزایش بهره وری توسعه گلخانه ها به عنوان یک فعالیت بهره ور و تنوع بخشی به خوراک دام است. کشور نیازمند این است که از این طریق آب و خاک مان را گسترش دهیم.

رمضان‌نژاد در رابطه با رونق تولید اذعان داشت: در بحث مربوط به رونق تولید اعتقاد ما بر این است که در کشاورزی علیرغم تلاش برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای بهره‌برداری از منابع باید بتوانیم از محدودیت ها استفاده کرده و بهره برداری را افزایش دهیم.

مدیریت نیروی انسانی راهگشای بهره‌وری است

وی افزود: یکی از راه ها برای رونق تولید افزایش بهره وری است و در این بین بهره وری نیروی انسانی و دانش بیشترین نقش را دارند و باید از طریق مدیریت نیروی انسانی به بهره‌برداری رسید که یکی از ماموریت‌های سازمان نظام مهندسی همین است. رساندن متوسط های تولید و کشاورزی به رکوردها از الزامات کار ما در نظام مهندسی کشاورزی است که برای رسیدن به این هدف نیازمند آموزش و ترویج هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در رابطه با تغییر سیستم آموزش و ترویجخاطر نشان کرد: سیاست‌های آموزشی پیش از این در امتداد برنامه آموزش کشور بود اما در حال حاضر از ادبیات محوری باید به مهارت محوری تغییر دهیم که در این مرحله نیازمند یاری تعاونی ها و تشکل ها هستیم. مهارت محور تقاضا محور، متکی به ظرفیت های بخش خصوصی و منتج به اشتغال از اهداف آموزشی ما است.

وی تاکید کرد: ایجاد اشتغال برای مهندسین کشاورزی از سیاست‌های ما نیست و بخش کشاورزی در حال حاضر هم از نیروی مازاد غیر موثر مملو است، باید تلاش کنیم قیمت تمام شده در بخش کشاورزی کاهش پیدا کند پس مجاز نیست این نیروی مازاد غیرموثر را به بخش تحمیل کنیم. همچنین باید از دستمزد محوری به دانش مزد محوری تغییر کنیم.

تمام موانع برسر راه مجوزها برداشته شد

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور با اشاره به رفع موانع صدور مجوزها تشریح کرد: تمام موانع موجود بر سر راه صدور مجوزها شناسایی شده و در زمینه تسهیل و تسریع صدور مجوزها گام هایی برداشتیم.

وی افزود: در بخش داخلی وزارت جهاد کشاورزی و با دستور وزیر تمام موانع برداشته شده که شامل موانع ذهنی و فرهنگی، قانونی و حقوقی و ساختاری و اجرایی بود. در حال حاضر در زمینه گلخانه تمام استعلامات با دستور وزیر جهاد کشاورزی برداشته شده است و مشکلات حل شده است. در حوزه دام و طیور و آبزیان ۷ استعلام برطرف شده است و با ابلاغ وزیر برای اولین بار در کشور فضای جدیدی را تحت عنوان اختصاص دو و نیم متر مکعب آب برای فعالیتهایی از دامپروری که کم آب بر هستند مانند کبک و شترمرغ و سه و نیم متر مکعب برای پرورش آبزیانی مانند زالو و ماهی های زینتی باز کردیم.

رمضان‌نژاد ادامه داد: ما پرچمدار تسهیل فرایندهای صدور مجوز هستیم. از وزارت نیرو و وزارت نفت هم درخواست اعتبار سنجی الکتریکی کرده ایم تا کشاورز، سرمایه گذار و تولید کننده با مشکل مواجه نشوند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی کشور در پایان تأکید کرد: دوگانگی صدور پروانه باید برداشته شود و باید مرجع صدور پروانه یکپارچه‌سازی شود که این امر باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد. موضوع جدیدی که برای ما مطرح‌شده سهم دانش از تولید است. اگر صاحب دانش باعث افزایش بهره‌وری شود این حق را دارد که درصدی از سهم تولید را به خود اختصاص دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید