Iranian Agriculture News Agency

کام نیشکرکاران تلخ شد

تاثیر سیل بر روند افزایش خوداتکایی در شکر

رکورد 120ساله صنعت قند شکر با تولید بیش از 2 میلیون تن شکر در سال گذشته شکسته شد و گام بلندی در جهت خوداتکایی در این محصول راهبردی برداشته شد، اما سال 97 سالی تلخ برای نیشکرکاران محسوب می شود؛ سالی که با خشکی بی سابقه در 50 سال اخیر و مشکلاتی از قبیل عدم اختصاص آب کافی به مزارع و قطعی برق همراه بود و موجب تاخیر در کشت نیشکر شده بود. بارش های مناسب پاییز و زمستان هم برای برداشت نیشکر مشکل ایجاد کرد به طوری که در اسفندماه، ماشین آلات برداشت امکان ورود به مزارع را نداشتند.

تاثیر سیل بر روند افزایش خوداتکایی در شکر

کشاورزانی که چشم امید به برداشت محصول در فصل بهار داشتند هم با بارش های فراوان فروردین ماه نتوانستند محصول خود را برداشت کنند و بعد از آن هم برای جلوگیری از ورود آب به شهرهای خوزستان، سیلاب به مزارع نیشکر هدایت شد... و این چنین همه عوامل دست به دست هم دادند تا تولید محصول شکر کاهش چشمگیری داشته باشد.مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این‌خصوص گفت: وقوع سیل به بخش قابل‌توجهی از مزارع نیشکر آسیب جدی وارد کرد و کاهش بیش از 50 درصدی تولید را به همراه داشت.

عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در گفت‌وگو با ایانا با بیان اینکه در سال 97-96 حدود 630 هزار تن شکر خام در توسعه نیشکر تولید شده بود و همه ظرفیت‌ها برای فراتر رفتن از این میزان تولید نیز مهیا شده بود، گفت: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که با وقوع سیل به بخش قابل‌توجهی از مزارع نیشکر آسیب جدی وارد شد که ضرر و زیان‌های جدی به بخش‌های کشاورزی و صنعت تحمیل شد و کاهش بیش از 50 درصدی تولید را به همراه داشت.

او با ابراز امیدواری در خصوص تولید در سال آینده گفت: امید می رود باهمت همه همکاران متخصص و حمایت‌های همه جانب‌های دولت برای جبران خسارت سیل و روحیه  پرتلاش و برنامه‌ریزی دقیقی که انجام شده ست، در سال‌های آتی چون گذشته باهمت همه تولیدکنندگان داخلی و حمایت‌های جهاد کشاورزی بخش اعظم شکر مورد نیاز کشور محقق شود.

جبران آسیب مزارغ نیشکر در سه سال

ناصری افزود: در توسعه نیشکر نیز این ظرفیت وجود دارد که با برنامه‌ریزی عملیاتی که در حال اجرا است و امیدواریم در بازه زمانی سه‌ساله با حمایت دولت این آسیب‌های وارده از سیل را جبران کنیم

او در خصوص وضعیت تولید شکر و ظرفیت‌های تولیدی آن گفت: خوشبختانه پتانسیل تولید شکر در کشور در صنایع نیشکری و هم چغندری در سال 97-96 نشان داد که با همیاری تولیدکنندگان و همکاری وزارت جهاد کشاورزی تحقق شعار خودکفایی در تولید شکر به‌خوبی محقق می‌شود و تولید شکر سال 97-96 کشور این واقعیت را به‌طور عملی نشان داد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: توجه به نرخ رشد تولید شکر داخلی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که همکاری تولیدکنندگان و انجمن صنفی قند و شکر و دولت در چند سال گذشته مثمر‌ثمر بوده و به ‌استثنای شرایط اقلیمی که از کنترل خارج بوده، مسیر خودکفایی شکر و تحقق آن با حفظ همین رویکرد همکاری و همیاری و اعتماد متقابل بین دولت و تولیدکنندگان در دسترس است.

او در پایان با تاکید به اینکه  نیشکر بیش از 50 درصد تولیدات زراعی خوزستان را دربر می‌گیرد، افزود: امید می‌رود با همکاری مستمری سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان روند تولید در سال‌های پیش رو متحول گردد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید