Iranian Agriculture News Agency

رفیعی‌پور مطرح کرد:

تدوین برنامه استراتژیک دامپزشکی برای برون‌رفت از مشکلات

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سمینار راهکارهای برون رفت از مشکلات فعلی مجموعه دامپزشکی، خواستار اتخاذ اقداماتی نظیر ایجاد کمیته دائمی با حضور نمایندگان دامپزشکی، بخش صنعت و دانشگاه؛ استفاده از نظرات مشورتی همه همکاران دامپزشکی در تمام ادوار، ورود به اصلاح قوانین دامپزشکی؛ تدوین برنامه استراتژیک دامپزشکی شد.

تدوین برنامه استراتژیک دامپزشکی برای برون‌رفت از مشکلات

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، علیرضا رفیعی‌پور، رییس سازمان دامپزشکی کشور در سمینار راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فعلی مجموعه دامپزشکی کشور اظهار کرد: اگرچه سازمان دامپزشکی کشور در ادوار مختلف درزمینهٔ ساختاری و نیروی انسانی مکفی مشکل داشته واصلی‌ترین مشکل آن تأمین اعتبار لازم است، اما بنا نیست این کمبودها موجب سستی و انجام نشدن وظایف اخلاقی و حرفه‌ای ما در خدمت به ذی‌نفعان دامپزشکی شود. کما اینکه سازمان دامپزشکی کشور در بسیاری از بحران‌های گذشته و حال تنها بوده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور بابیان اینکه بروز آنفلوانزای پرندگان در مهروموم‌های 96 و 97 موجب شد حتی خواصی که به اهمیت دامپزشکی در حفاظت از بهداشت و امنیت غذایی جامعه وقوف لازم را نداشتند به حمایت از برنامه‌های این سازمان و ستاد ایجادشده در مقابله با این بیماری بپردازند، گفت: باوجوداین اتفاق اما میزان تولید به‌اندازه‌ای افزایش‌یافته است که مرغ و تخم‌مرغ از کشور نیز صادرشده و می‌شود.

رفیعیپور گفت: در صورت عدم همکاری، امروز تولید صنعت مرغ تخم‌گذار کشورمان به صفر رسیده بود و هم‌اکنون نیز شاهد تلفات گسترده واحدهای پرورش‌دهنده مرغ گوشتی نیز بودیم. این تجربه درخشان نشان می‌دهد اگر در موارد مشابه که نمونه دیگر آن نیز در سیل مهلک اخیر در بسیاری از استان‌ها رخ داد، همه ارگان‌ها باهدف دفاع از جان و مال انسان‌ها و سرمایه‌های آن‌ها در عرصه تولید همدلی داشته باشند، کمبود اعتبارات و تحریم‌های خصمانه نیز نمی‌تواند مانع انجام وظایف در حق ذی‌نفعان شود‌.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به سابقه درازمدت خود در حوزه دامپزشکی در روستاهای مختلف چند استان محل خدمتش، به تجربه تلخ و همیشگی تأمین واکسن لازم برای دامداران و به‌ویژه مرغدارانی اشاره کرد که فارغ از کیفیت واکسن‌ها به دلیل کمبود واکسن، به عزای از دست رفتن دام‌های خود می‌نشستند.

وی در ادامه با ابراز خشنودی از به ثمر نشستن تلاش‌های مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی در فراهم کردم مقدمات تولید بذرهای لازم برای تولید واکسن‌های دامپزشکی در کشورمان گفت: این وابستگی به واکسن‌ها به‌گونه‌ای بوده که الزام واکسن‌های وارداتی باکیفیت بالایی هم نبوده و همین امر بیشتر به سود جریان‌های حامی واردات واکسن که در شرایط کنونی تحریم‌ها نیز دلسوز حال تولیدکنندگان داخلی نبوده‌اند و نیستند، رقم خورده است‌.

رفیعیپور با یاد کردن از دستاوردهای مهم بخش کشاورزی در حوزه تولید فراورده‌های پروتئینی کشور که سهم پررنگی از آن مرهون هوشیاری جامعه دامپزشکی در مراقبت از شیوع بسیاری از بیماری‌ها بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه ایران باوجود قرار داشتن در کری دور پرمخاطره انواع بیماری‌ها؛ به دلیل برخی اقدامات مانند افزایش همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی؛ ارتقای تعامل و سطح همکاری با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت و سازمان محیط‌زیست و .... نسبت به گذشته و استفاده بیشتر از خرد جمعی، انواع بیماری‌ها از ۳۰ تا ۷۵ درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به مشکلات ساختاری و دستگاهی برون‌سازمانی و در مجموعه دامپزشکی اظهار کرد: این موضوع می‌تواند یکی از مشکلات اساسی مجموعه دامپزشکی باشد؛ چراکه این امر یک حقیقت است که ساختار سازمانی فرآیند‌های هر سازمانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و خطوط و مسئولیت و اختیار را مشخص می‌کند.

رفیعی‌پور یک بعد این مشکل را عدم ارتباط و قرابت بین دانشگاه با صنعت و دولت برشمرد و گفت: بخش زیادی از این تعامل برم بنای آموزش نیروی انسانی موردنیاز دولت است که بی‌ارتباط به کیفیت و شیوه‌های آموزشی نیست.

وی جهت برون‌رفت از مشکلات دامپزشکی پیشنهاد کرد اقداماتی نظیر ایجاد کمیته دائمی با حضور نمایندگان دامپزشکی، بخش صنعت و دانشگاه؛ استفاده از نظرات مشورتی همه همکاران دامپزشکی در تمام ادوار، ورود به اصلاح قوانین دامپزشکی؛ تدوین برنامه استراتژیک دامپزشکی به‌گونه‌ای که روسای دامپزشکی در اختیار قانون باشند و نه بالعکس اجرا شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید