Iranian Agriculture News Agency

با توسعه سامانه های نوین آبیاری؛

راندمان آبیاری در بخش کشاورزی سالانه 1 درصد رشد داشته است

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت: هدف از سرمایه گذاری در توسعه سامانه های نوین آبیاری، افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی بوده و از دهه ۷۰ به بعد راندمان کل آبیاری هر سال حدود یک درصد رشد داشته است.

راندمان آبیاری در بخش کشاورزی سالانه 1 درصد رشد داشته است

عباس زارع مشاورز وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری در گفتگو با خبرنگار ایانا در خصوص اهداف وزارت جهاد کشاورزی از توسعه سامانه های نوین آبیاری اظهار کرد: هدف نهایی از سرمایه‌گذاری در توسعه سامانه های نوین آبیاری، افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی است و تمامی طرح‌های آبیاری کشور نیز با هدف افزایش راندمان آبیاری مورد مطالعه طراحی و اجرا قرار می گیرد.

وی افزود: بررسی روند تغییرات راندمان آبیاری طی سال های مختلف نشان می دهد که راندمان کل در دهه های ۷۰، ۸۰ و نیمه اول دهه ۹۰ به ترتیب ۲۹.۷، ۳۶ و ۴۳.۸ است؛ بدین معنا که از دهه ۷۰ به بعد راندمان کل آبیاری هر سال حدود یک درصد رشد داشته است. به عبارتی روند افزایش راندمان آبیاری مطابق مقادیر پیش بینی شده در برنامه های توسعه ای کشور حدود یک درصد در سال بوده است.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری با اشاره به دیگر اهداف استفاده از سامانه های نوین آبیاری خاطرنشان کرد: اثربخشی سامانه های نوین آبیاری در سطح مزارع شامل افزایش راندمان آبیاری، کاهش تلفات و توزیع یکنواخت آب، ارتقاء بهره وری آب کشاورزی و تامین امنیت غذایی، تسکین مشکلات ناشی از بحران کم آبی و کاهش تبعات محیطی و اجتماعی خشکسالی ها، محرومیت زدایی و حمایت از اقشار مولد جامعه از جمله این اهداف هستند.

وی افزود: تجارب عینی نتایج میدانی تحقیقات دانشگاهی و گزارش‌های پژوهشی متعدد نشان از موفقیت سامانه های نوین آبیاری در این عرصه ها دارد.

زارع در رابطه با نتایج تحقیقات و بررسی های انجام شده در جهان و داخل کشور خاطرنشان کرد: به ویژه توسعه سامانه نوین آبیاری در راستای حفاظت کمی و کیفی منابع پایه، افزایش و پایداری تولیدتجربه چند دهه تلاش و همت محققین داخلی حاکی از اثربخشی قابل توجه اقدامات زیربنایی در حوزه آب و خاک کشور  و ارتقای امنیت غذایی بوده است. به طوری که علی رغم شرایط بحرانی منابع آب در کشور و تهدیدات اقلیمی در سال های اخیر تولید محصولات کشاورزی روند افزایشی و پایداری را تجربه کرده است.

وی افزود: استفاده از فناوری‌های نوین با رعایت کلیه موارد فنی و اجرایی یکی از راهبردهای اصلی در بخش آبیاری کشور است. توسعه سامانه های نوین آبیاری به عنوان بستر اصلی به‌کارگیری فناوری های نوین و هوشمند سازی باید در برنامه های آتی مورد توجه قرار گیرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: از منظر آینده‌نگری روی آوردن به سامانه‌های نوین آبیاری ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و انتظار اینکه کشاورزی مدرن بتواند با سیستم های آبیاری سنتی مزارع خود را آبیاری کنند دور از ذهن است. با توجه به اینکه منابع آب زیرزمینی کشور در وضعیت بحرانی و نگران کننده قرار دارد، لذا وضعیت دشت های کشور از نظر تغذیه و برداشت باید مطالعه، بررسی و مدیریت شده و منابع آب فاقد پروانه بهره برداری نیز تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: دقت در بیلان آبی کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به سهم آب برگشتی در بیلان آب کشور انتظار می رود که نهادهای متولی در برآورد جریان های برگشتی دقت و حساسیت لازم را منظور کرده و برآورد مذکور صرفا بر مبنای حدسیات و نظریات کارشناسی نباشد.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری تاکید کرد: سرمایه اجتماعی از مهمترین پیش‌نیازهای رفع مشکلات ناشی از کم آبی و بحران مدیریت آب است. اعتماد متقابل، همکاری و ارتباط سازنده بین ذی نفعان عرصه آب از مولفه‌های مهم سرمایه اجتماعی در این حوزه است. انتشار ناصحیح گزارش هایی که سرمایه های اجتماعی و پذیرش و مقبولیت راهکارهای بهبود بهره وری آب کشاورزی را خدشه دار می سازد نمی تواند راه حل مشکلات در هم تنیده آب کشور باشد.

زارع اذعان داشت: اختلاف نظرها و اقدامات فنی و راهبردی باید از طریق تشکیل جلسات کارشناسی کارگروه های تخصصی و نشست های علمی، همسویی سازمان های متولی عرضه و مصرف آب حل شود.

وی افزود: اگر در برابر راهبردهای کلان ملی درزمینهٔ بهبود مصرف آب که مبتنی بر مطالعات و یافته‌های مستند و متعدد علمی بوده، مواضع تخریبی اتخاذ شود سرمایه اجتماعی و کلیه تلاش‌های انجام‌شده در مدیریت مصرف آب در کشور تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید